قبل از مقایسه انواع لوله فولادی بهتر است تعریفی از انواع لوله ها در صنعت داشته باشیم. لوله ها از جمله مقاطع تو خالی هستند که برای کاربردهای گوناگون قابل استفاده هستند. گرید لوله های فولادی با توجه به کاربرد، ویژگی و جنس در بخشی هایی از صنعت کاربرد دارند و همچنین سایز انواع لوله فلزی و مشخصات لوله های فلزی نیز مختلف بوده که برای خرید لوله و اتصالات باید با انواع لوله فولادی آشنایی داشته باشید چرا که بسیار مهم است بدانید کدام نوع لوله برای چه کاری مناسب هستند! فروشگاه اینترنتی آهن پرو انواع لوله فولادی بدون درز و درز دار را به فروش می رساند که از طریق این فروشگاه می توانید اقدام به خرید لوله و اتصالات نمائید.

مقایسه انواع لوله فولادی

لوله (pipe) از جمله مقاطع بلند و پرکاربرد هستند که برای انتقال سیالات بسیار مهم هستند. لوله هایی مانند: لوله فولادی انتقال آب، ساختمان و تاسیسات و صنایع نفت و گاز و پالایشگاهی کاربرد دارند. با توجه به روش تولید و جنس مواد اولیه در ساخت آن ها، انواع لوله ها در صنعت متفاوت هستند. انواع لوله آهنی در طول های 6 و 12 متر در بازار موجود هستند. با توجه به اینکه انواع گرید لوله های فولادی با یکدیگر متفاوت هستند در ادامه انواع لوله ها در صنعت را به شما معرفی کرده و شما را با گرید لوله های فولادی و انواع آن ها آشنا خواهیم کرد.

  • لوله مانیسمان
  • لوله گلخانه ای
  • لوله داربستی
  • لوله درز مستقیم صنعتی
  • لوله اسپیرال
  • لوله درز مستقیم گاز API
  • لوله درز مستقیم گاز خانگی
  • لوله درز مستقیم تست آب

هر یک از انواع لوله هایی که نام بردیم در دسته انواع لوله فولادی قرار گرفته اند که هر یک ویژگی های مختص به خود را دارند. همچنین جهت اطلاع از قیمت لوله داربست، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله گلخانه و… می‌توانید در سایت فروشگاهی آهن پرو قیمت هر یک از محصولات را مشاهده کرده و یا با شماره ۴۸۰۰۰۲۰۱-۰۲۱ تماس برقرار کنید و از قیمت روز لوله و اتصالات مطلع شوید. همچنین در نظر داشته باشید که در این فروشگاه اینترنتی امکان خرید مستقیم و بدون واسطه نیز مهیا شده است، همچنین به راحتی می‌توانید با نحوه تشخیص سایز لوله  آشنا شوید و سایز انواع لوله را تخمین بزنید.

لوله مانیسمان (لوله فولادی بدون درز)

ضخامت دیواره لوله فولادی بدون درز نسبتاً ضخیم، ضخامت قطر نسبتاً کوچک است. اما قطر آن محدود است، و کاربردهای آن محدود بوده ولی هزینه های تولید (به ویژه برای هزینه های تولید لوله فولادی بدون درز با قطر بزرگ) نسبتاً بالا است.

لوله اسپبرال

در ادامه مطلب مقایسه انواع لوله فولادی توضیح می‌دهیم که از جمله انواع پرکاربرد گرید لوله های فولادی است که به ان لوله مارپیچی نیز گفته می‌شود. برای تولید آن نوار فولادی کم کربن و کم آلیاژ به صورتی نورد شده که جهت آن با مرکز لوله در یک زاویه هستند. قطرهای آن متنوع بوده و در اندازه های 8 الی 120 اینچ در بازار موجود است.

لوله کربن فولادی

لوله های کربن فولادی از شمش های فولادی یا فولاد گرد جامد از طریق سوراخ به لوله های مویین ساخته می‌شوند و سپس با نورد گرم، نورد سرد یا کشش سرد ساخته می‌شوند. لوله کربن استیل جایگاه مهمی در صنعت لوله فولادی کشور دارد. مقایسه انواع لوله فولادی: لوله فولادی کربنی برای خدمات مایع، گاز و بخار و زیرزمینی استفاده می‌شود. برای استفاده در سرویس های خورنده توصیه نمی‌شود، اما ممکن است در سرویس های سوزاننده استفاده شود.

انواع لوله فولادی کربنی

در ادامه مقاله مقایسه انواع لوله فولادی می‌گوییم که لوله های کربن استیل به دو نوع لوله های فولادی نورد گرم و نورد سرد تقسیم می‌شوند.

لوله های فولادی کربنی نورد گرم

انواع لوله های فولادی کربن گرم شامل محصولات زیر هستند:

  • لوله های فولادی عمومی
  • لوله های فولادی دیگ فشار کم و متوسط
  • لوله های فولادی دیگ بخار فشار قوی
  • لوله های فولادی آلیاژی
  • لوله های فولادی ضد زنگ
  • لوله های صنعت نفت

لوله‌ فولاد کربنی نورد سرد

لوله های کربن نورد سرد شامل لوله های فولادی جدار نازک کربنی، لوله های فولادی با دیواره نازک آلیاژی، لوله های فولادی جدار نازک ضد زنگ و لوله های فولادی با شکل خاص هستند.

 

لوله فولادی ضد زنگ

لوله های استیل از شمش های فولادی مقاوم در برابر اسید و مقاوم در برابر حرارت ساخته می‌شوند که حرارت داده شده و سوراخ می‌شوند و از طریق فرایند نورد گرم، برش داده می‌شوند.

در بین مقایسه انواع لوله فولادی، لوله استنلس استیل از جمله فولاد گرد توخالی هستند و عمدتاً به عنوان لوله های فولادی انتقال آب و برای انتقال سیالات یا گازها استفاده می‌شوند. همچنین به طور گسترده در صنعت نفت، مواد شیمیایی، پزشکی، غذایی، صنایع سبک، ماشین آلات و ابزار دقیق، و سایر خطوط لوله حمل و نقل صنعتی استفاده می‌شود. قطعات سازه مکانیکی علاوه بر این، هنگامی که مقاومت خمشی و پیچشی یکسان باشد، وزن سبک تر است، بنابراین در ساخت قطعات مکانیکی و سازه های مهندسی نیز به طور گسترده ای کاربرد دارند. همچنین اغلب برای تولید مبلمان و ظروف آشپزخانه استفاده دارند.

انواع لوله فولادی ضد زنگ

لوله های فولادی استیل با توجه به فرآیندهای ساخت و شکل های مختلف به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

  1. طبقه بندی بر اساس فرآیند: لوله فولادی بدون درز و لوله فولادی جوش داده شده و درزدار اساساً دو دسته اصلی آن هستند.
  2. دسته بندی براساس شکل قطر بیرونی لوله فولادی: لوله های گرد و لوله های خاص. لوله های فولادی گرد به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برخی از لوله های فولادی مربع، مستطیل، نیم دایره، شش ضلعی، مثلث متساوی الاضلاع، هشت ضلعی و سایر لوله های فولادی با شکل خاص نیز وجود دارد.

نتیجه گیری

انواع لوله آهنی و فولادی از جمله محصولاتی هستند که در زندگی ما بسیار پرکاربرد هستند و انواع مختلفی دارند. از آن ها با توجه به معیارهای گوناگون در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. برای تولید انواع لوله فولادی و آهنی از استانداردهای مختلف استفاده می‌کنند که آمریکا، ایران، انگلیس و … از جمله این کشورها هستند. این نوع استانداردها موجب مشخص کردن ابعاد لوله، مصرف آن و جنس آلیاژ آن را مشخص می‌کند. جهت اطلاع از قیمت لوله و اتصالات می‌توانید از طریق سایت آهن پرو اقدام به خرید انواع لوله نمائید و از قیمت روز محصولات نیز مطلع شوید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس