لوله و اتصالات مانیسمان همچون انواع دیگر اتصالات دارای مزایا و محدودیت بوده و از ویژگی آن‌ها می‌توان به استحکام استاتیکی، آب‌بندی کامل، انعطاف‌پذیری بالا، وزن اتصال پایین و زمان کوتاه نام برد. از این رو از انواع اتصالات بدون درز همچون: زانویی، کپ، سه راهی و … در صنایع مادر، ساخت و ساز، خودروسازی و هواوفضا استفاده می‌کنند. البته قیمت اتصالات جوشی مانیسمان گران‌تر به دلیل کارایی بالاتر از قیمت انواع اتصالات جوشی درزدار گران‌تر است. شما برای خرید اتصالات مانیسمان و استعلام نرخ آن‌ها توانسته با کارشناسان فروشگاه آنلاین آهن پرو در ارتباط باشید.

معرفی لوله و اتصالات مانیسمان

لوله فولادی بدون درز برخلاف لوله درز جوش از یک تکه فلز ساخته شده است و روی سطح آن لوله فولادی جوشی وجود ندارد. لوله مانیسمان همانطور که از نامش پیداست دارای درز یا اتصال جوشی نیست. آن‌ها به شکل‌های دایره‌ای، مستطیلی یا مربعی ساخته می‌شوند و به دلیل این‌که بیشتر آن‌ها حامل مواد جاری مانند گازها، مایعات، دوغاب‌ها و پودرها بوده، توخالی هستند.

به دلیل این‌که لوله و اتصالات مانیسمان جوش داده نمی‌شوند مقاوم و بادوام هستند و به دلیل داشتن ساختار یکدست موجب توزیع یکنواخت استحکام می‌شوند.

اتصالات مانیسمان چیست؟

اتصالات جوشی مانیسمان با اسامی اتصالات بدون درز، اتصالات فولادی بدون درز، اتصالات گازی بدون درز و اتصالات فشار قوی و اتصالات آتش نشانی در بازار معروف هستند. اتصالات مانیسمان، از لوله بدون درز تولید شده و لوله مانیسمان نیز، لوله‌ای است که از فولاد شمس تولید شده و یک استوانه بدون درز محسوب می‌شود.

انواع اتصالات مانیسمان چیست؟

استفاده کردن از اتصالات لوله مانیسمان در زمان لوله‌کشی لوله‌های بدون درز نیاز بوده و همچون لوله‌ها دارای تحمل فشار، دما و ضخامت بالا هستند. انواع اتصالات بدون درز بر اساس رده و نوع اتصال به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شود که با توجه به هدف از اجرای سیستم پایپینگ به انواع اتصالات جوشی مانیسمان نیاز بوده که در ادامه در مورد آن توضیح می‌دهیم.

زانویی جوشی مانیسمان

زانویی مانیسمان از فولاد ضدزنگ در خطوط لوله برای تغییر جهت جریان در یک جهت خاص استفاده می‌شود. این زانوها برای مناطقی که شرایط خورنده، فشار بالا و لرزش وجود دارد مناسب هستند و در زوایای مختلف (90، 45 و 180 درجه) طراحی شده‌اند.

سه راهی مانیسمان

سه راهی (seamless tee) از جمله یکی از اتصال دهنده لوله و اتصالات مانیسمان بوده  که در مواقعی که نیاز به گرفتن انشعاب در مسیر لوله کشی گاز است، استفاده می‌شود. سه راهی مانیسمان در انواع رده‌ها و دو نوع تبدیلی و مساوی تولید می‌شوند.

تبدیل جوشی بدون درز

این نوع قطعه‌ای به صورت مخروط ناقص بوده که دو سر آن سایز گوناگونی دارد و کاربرد آن برای مواقعی است که نیاز به تغییر سایز در مسیر لوله کشی خواهد بود. مقاومت، ضخامت و قیمت اتصالات جوشی تبدیل مانیسمان نسبت به قیمت اتصالات جوشی درزدار بیشتر است.

سردنده جوشی مانیسمان

سردنده‌های بدون درز (seamless nipple) قطعه لوله‌ای بوده که یک سر آن دنده بوده و برای اتصال لوله بدون دنده به لوله سر دنده از آن استفاده می‌شود. سر دنده گاز مانیسمان در رده‌های گوناگون و در دو نوع پایه بلند و پابه کوتاه در بازار موجود است.

کپ مانیسمان

در بین انواع لوله و اتصالات مانیسمان از کپ‌های استفاده متفاوتی می‌کنند. کپ بدون درز برای مسدود کردن مسیر لوله‌کشی کاربرد دارند و در در نوع گود و تخت ساخته می‌شوند.

اتصالات مانیسمان رده 40

اتصالات جوشی مانیسمان رده 40 از اتصالات بدون درز با ضخامت و تحمل فشار بالا محسوب می‌شود. این نوع از نظر ضخامت بین لوله و اتصالات مانیسمان رده 20  و رده 80 قرار می‌گیرد. در لوله کشی آتش نشانی و گاز فشار قوی 60 پوندی و دو پوندی از این نوع محصول استفاده می‌کنند.

کاربرد لوله و اتصالات مانیسمان

اتصالات جوشی بدون درز برای استفاده از لوله مانیسمان برای تغییر مسیر در جهات گوناگون، مسدود کردن و … نیاز است. از جمله صنایعی که به آن نیاز دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت نفت وگاز
  • صنعت ساختمان‌سازی
  • صنایع هوافضا
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع پزشکی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع مادر
  • انتقال سیالات و بخار با دما و فشار بالا
  • انرژی‌های تجدید پذیر
  • ساخت پل و اسکله دریایی
  • صنایع حمل و نقل
  • صنایع دریانوردی
  • سیستم‌های اطفاء حریق و آتش نشانی در ساختمان
  • تاسیسات مرکزی برج
  • آبرسانی در موتورخانه.

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مطلب توضیح داده شد لوله مانیسمان از جمله لوله‌های فاقد درزجوش بوده در زمان استفاده در سیستم لوله‌کشی باید از اتصالات متناسب با جنس خود استفاده کند. انواع اتصالات مانیسمان همچون: زانویی، سه راهی، کپ، سر دنده و … با کارایی متفاوت در بازار موجود است که در زمان اجرای لوله‌کشی مانیسمان از آن‌ها استفاده می‌شود.

در صنایع ساختمان‌سازی، خودروسازی، آتش نشانی و … به خرید لوله مانیسمان و اتصالات مناسب به آن نیاز دارند. از این رو شما برای خرید و اطلاع از قیمت لوله و اتصالات لوله مانیسمان توانسته با کارشناسان وبسایت آهن پرو در ارتباط باشید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس