تکنیک‌های حفاظت از آهن آلات و استنلس استیل در برابر زنگ زدگی

معمولا تصور می‌شود استنلس استیل در برابر هرگونه زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشد. مگر این همان چیزی نیست که استنلس استیل را از فولاد معمولی جدا می‌کند؟ اگرچه استنلس استیل در برابر اثرات رطوبت مقاوم است، اما اگر اقدامات ایمنی خاصی انجام نشود، ممکن است فلز، زنگ زده شود. بهترین راه برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی در استنلس استیل چیست؟

در این مقاله از سایت آهن پرو ما قصد داریم در مورد تکنیک‌های حفاظت از آهن آلات و استنلس استیل در برابر زنگ زدگی برای شما بگوییم. با ما همراه باشید.

  • استنلس استیل دقیقا چیست؟

آلیاژی از فولاد است که کروم 10.5 درصد یا بیشتر از جرم آن را تشکیل می‌دهد یا به طور کلی به عنوان “استنلس استیل ” شناخته می‌شود. کروم به عنوان یک آلیاژ، به جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی و اثرات مضر رطوبت، کمک می‌کند.

تکنیک‌های حفاظت از آهن آلات و استنلس استیل در برابر زنگ زدگی

  • چرا استنلس استیل زنگ می زند؟

از آنجایی که دارای پوشش کروم است که در اثر عواملی مانند رطوبت به یک لایه محافظ سخت تبدیل می شود، استنلس استیل با فولاد معمولی تفاوت دارد. اگر لایه محافظ آسیب دیده باشد یا به اندازه کافی پوشش داده نشود، ممکن است استنلس استیل کدر شود.

استنلس استیل گهگاه زنگ می زند، و زمانی که این اتفاق می افتد، باید فوراً آن را تعمیر کرد. برای جلوگیری از کدر شدن، از استفاده از مواد شیمیایی زیر هنگام نگهداری مواد خودداری کنید زیرا می توانند به لایه محافظ شما نفوذ کنند:

  • فلوئور
  • کلر
  • ید
  • الکل
  • آمونیاک

با حذف این ترکیبات، می‌توانید ظاهر اقلام خود را بهبود ببخشید و در عین حال مطمئن شوید که روش‌های شما بدون خطا هستند. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما از طریق شماره 48000201-021 صحبت کنید.

  • استفاده از آلیاژها

استنلس استیل نباید خورده شود، اما بدون آلیاژهای مناسب، ممکن است آن را در هر جهتی فرسایش دهید. استفاده از ترکیب مناسب از آلیاژها بهترین روش برای جلوگیری از خوردگی است. اگرچه بسیاری از فلزات آلیاژی هستند، افزودن انواع خاصی ممکن است مقاومت را افزایش دهد.

برای جلوگیری از زنگ زدگی، سازندگان آلیاژهای مختلفی را به محصولات فولادی اضافه می کنند، مانند:

  • کروم
  • نیکل
  • منگنز

 

  • فولاد با کروم بالا را انتخاب کنید

بر اساس برخی برآوردها، بیش از 150 گرید مختلف استنلس استیل وجود دارد که هر کدام از آنها ترکیب مشخصی دارند. اگر به دنبال ماده‌ای هستید که سطح بالایی از محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی را داشته باشد، توصیه می شود از استنلس استیل با محتوای کروم بالا استفاده کنید. به طور کلی، حفاظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی با افزایش مقدار کروم افزایش می یابد. با این وجود، به خاطر داشته باشید که استنلس استیل با غلظت کروم بالا معمولاً هزینه بیشتری نسبت به استنلس استیل با محتوای کروم کم دارد.

برای مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید با شماره 48000201-021 تماس بگیرید.

  • از روغن استفاده کنید

بسیاری از افرادی که با اقلام فولادی سر و کار دارند از ارزش استفاده از روغن برای پالایش اجزای آن آگاه هستند. رطوبت هوا در صورتی که استنلس استیل برای مدت طولانی در معرض هوا قرار گیرد می‌تواند باعث خوردگی شود. بنابراین روغن به عنوان یک مانع برای جلوگیری از جمع شدن رطوبت و ایجاد اکسیداسیون عمل می‌کند. اگرچه روغن جایگزینی فوق العاده برای تکنیک‌های دیگر است، اما ماندگاری بالایی ندارد. روغن مایع است، بنابراین اجسام را نیز لغزنده و در دست گرفتن و استفاده از آنها را سخت می کند.

  • استنلس استیل را خشک نگه دارید

خشک ماندن استنلس استیل بسیار مهم است، حتی اگر گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن باشد. به ویژه در برخی از کاربردهای صنعتی و ساختمانی. هنگامی که فلزات برای مدت طولانی در معرض رطوبت قرار می‌گیرند، زنگ زدگی و خوردگی ایجاد می‌شود. زنگ زدگی می‌تواند در طول زمان و با تماس مداوم با رطوبت ایجاد شود، اما معمولاً یک شبه اتفاق نمی‌افتد. همانطور که ذرات حاوی رطوبت در داخل فلز فرو می‌روند، اکسیداسیون رخ می‌دهد. این تغییرات شیمیایی ممکن است بعداً منجر به ایجاد زنگ زدگی و خوردگی شود.

روش دیگری که می‌توانید برای جلوگیری از اکسیداسیون امتحان کنید، استفاده از پوشش خشک است. پوشش خشک محصولی فرموله شده است که در بطری اسپری عرضه می شود. می توانید از این پوشش برای ایجاد سپری که از لایه محافظ در برابر جذب رطوبت محافظت می کند استفاده کنید.

علاوه بر این، نگهداشتن محصولات را آسان‌تر می‌کند و ظاهری فریبنده ایجاد نمی‌کند. پوشش خشک را می‌توان با چیزهای دیگری مانند یک پوشش فینیشر یا رنگ استفاده کرد. استفاده از پوشش خشک محصول شما را تغییر نمی‌دهد و می‌تواند زیادی از محصولات شما محافظت کند.

  • فلز را رنگ کنید

با وجود این واقعیت که بسیاری از چیزهای فلزی مستعد زنگ زدگی هستند، یافتن راه حل‌هایی مانند پوشش فلز می‌تواند به مبارزه با خوردگی کمک کند. از آنجایی که رطوبت یک مشکل اصلی است، همیشه برای محافظت ار کالا و مقابله با رطوبت، از رنگ روغنی استفاده کنید.

همیشه مراقب باشید که مناطق اطراف اتصالات و پیچ و مهره ها را بیش از حد رنگ نکنید. از آنجایی که آنها بیشترین زنگ زدگی را دارند، قبل از اینکه به قسمت بعدی بروید، مطمئن شوید که کل مفصل را رنگ کرده‌اید.

  • استنلس استیل را غیرفعال کنید

شاید مهم ترین روش برای محافظت از اقلام فولادی در برابر زنگ زدگی یا خوردگی، غیرفعال کردن آنها باشد. می‌توان سطح فلز را با افزودن لایه کوچکی از کروم تغییر داد. همانطور که قبلا گفته شد، کروم، فلزی ایده آل برای استفاده در هنگام غیرفعال کردن استنلس استیل است زیرا مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. غیرفعال کردن باید به طور معمول انجام شود تا لایه‌ای از محافظ روی استنلس استیل حفظ شود که سطح بالایی از دفاع در برابر زنگ زدگی و خوردگی را ارائه می دهد.

  • فضای ذخیره سازی مناسب

برای نگهداری استنلس استیل، به خصوص اگر از کروم برای لایه‌ی حفاظتی استفاده می‌شود، باید از فضای مناسبی برای ذخیره سازی و نگهداری استفاده شود. مطمئنا شما نمی‌خواهید مکانی که در آن اقلام فولادی را ذخیره می‌کنید، مکانی بیش از حد مرطوب باشد. به عبارت دیگر، نباید هیچ گونه آب یا رطوبت در اطراف وجود داشته باشد. برای جلوگیری از زنگ زدگی، فضایی که وسایل خود را در آن نگهداری می‌کنید باید خشک باشد.

هنگام حمل یا نگهداری اشیا، مخصوصاً هنگام سفر به منطقه دیگر، اقلام را در یک محفظه دربسته نگهداری کنید تا از هر گونه آسیبی جلوگیری شود.

  • گالوانیزه کنید

تکنیک بعدی گالوانیزه است که راه حلی ارزان برای کاهش احتمال هوازدگی است. هنگامی که فلز را گالوانیزه می‌کنید، سطح آهن یا فولاد را با یک لایه فلز روی می‌پوشانید. بسیاری از تکنیک های مورد استفاده، از جمله گالوانیزه کردن، دارای اشکالاتی هستند. روی، یک ماده حساس است زیرا به شرایط محیطی نامطلوب مانند باران اسیدی یا نمک واکنش ظریف‌تری نشان می‌دهد. هنگام گالوانیزه کردن، به ظاهر قطعات فلزی خود توجه کنید زیرا پوشش فلز روی ممکن است باعث تغییر شکل مواد شود.

  • فولاد آبی

پس از پوشاندن استنلس استیل با مواد یونیزه شده، ظاهر متنوعی بدست می‌آید. لایه اعمال شده شبیه زنگ زدگی است اما آسیب کمتری دارد. اکسید آهن سیاه نام دیگری برای فولاد آبی است که نام خود را از ظاهر این ماده گرفته است. شرکت تولید استنلس استیل، این فرآیند را انجام خواهد داد و فلز را در معرض دمای بالا و محلول نمک قرار می دهد. برای افزایش طول عمر، هر روز پس از پایان فرایند، روغن را روی فلز بمالید.

  • بازدارنده‌های خوردگی

بازدارنده‌های خوردگی، موادی هستند که برای جلوگیری از زنگ زدن به فولاد یا آهن اضافه می‌شوند. حفاظی که مانع از نفوذ اکسیژن و آب به فلز می‌شود توسط بازدارنده‌های خوردگی تشکیل می‌شود و از خوردگی جلوگیری می‌کند.

  • سخن پایانی

سازه‌های آهنی یا فولادی باید در برابر خوردگی محافظت شوند، زیرا بدون انجام این کار، در اثر قرار گرفتن در معرض عناصری مانند اکسیژن یا رطوبت به سرعت شروع به خراب شدن می‌کنند. گالوانیزه حفاظت ارزان اما موقتی را ارائه می‌کند، در حالی که سیستم‌های حفاظت کاتدی امکانات طولانی‌مدت اما گران‌تری را ارائه می‌دهند. خوشبختانه راه حل های مختلفی وجود دارد که از نظر هزینه و عملکرد متفاوت است. برای مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید با شماره 48000201-021 تماس بگیرید. اینکه چه چیزی برای شما بهترین کار را دارد در نهایت به بودجه و محیط شما بستگی دارد. هر جایگزینی که انتخاب می کنید، فقط مطمئن شوید که به طور منظم آن را نگهداری کنید تا استنلس استیل را از عناصر خورنده در امان نگه دارید.

  • منابع

https://monroeengineering.com/blog/how-to-protect-stainless-steel-from-rust-and-corrosion/

https://www.cmpionline.com/how-to-prevent-stainless-steel-from-rusting

https://tampasteel.com/anti-rust-solutions-stainless-steel-products/#:~:text=Protective%20Coatings&text=Equipping%20steel%20with%20a%20protective,rain%2C%20humidity%2C%20and%20salt.

https://blog.thepipingmart.com/metals/corrosion-protection-solutions-for-iron-and-steel-structures/

https://www.thenafemshow.org/news-and-insights/8-ways-to-protect-stainless-steel/

 

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس