از مشخصات لوله گالوانیزه سنگین این است که در سایزهای 2 اینچ الی 6 اینچ با ضخامت 3.5 تا 4.8 میلی‌متر تولید می‌شود. طول آن‌ها 6 تا 12 متری بوده که نوع 6 متری آن مرسوم‌تر است. از آن‌ها برای کاربردهای گوناگون از جمله به‌عنوان لوله گلخانه ای، پروژه‌های آبرسانی و صنعتی و … استفاده می‌کنند. به‌دلیل استفاده بیش از حد از فلز روی بر روی سطح فولاد لوله گالوانیزه، موجب افزایش وزن لوله گالوانیزه سنگین می‌شود.

لوله‌های گالوانیزه از نوع سنگین در انواع برند کارخانه‌های تولیدکننده مانند ساوه و سپنتا در بازار موجود است که وزن و نوع برند بر قیمت لوله‌ های گالوانیزه سنگین تاثیرگذار است. از این رو برای اطلاع از نرخ لوله گالوانیزه از نوع سنگین به صفحه “قیمت لوله گلخانه ای” به وبسایت آهن پرو مراجعه کنید.

لوله گالوانیزه سنگین چیست؟

به طور کلی لوله‌های گالوانیزه براساس وزن به دو دسته اصلی سبک و سنگین تقسیم می‌شود. افزایش فلز روی برای ساخت این محصول موجب ایجاد این نوع تفاوت‌ها شده است. هر چه از روی بیشتری بر روی سطح فولاد استفاده شود، از نظر وزن سنگین‌تر و لوله گالوانیزه سنگین را به‌وجود می آورد. برخی از ویژگی‌ها و مشخصات لوله گالوانیزه سنگین شامل موارد زیر است:

  • از نوع لوله درزدار
  • از جنس آهن سفید نورد و فولاد نرم
  • دارای طول عمر بالای 50 سال
  • مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  • دارای ساختار واحد که موجب بالا رفتن استحکام و مقاومت در برابر ضربات می‌شوند.
  • مقاومت کمتر نسبت به لوله آهنی.

مشخصات لوله گالوانیزه سنگین

لوله گالوانیزه از نوع سنگین نسبت به دیگر لوله‌های فولادی گالوانیزه دارای مشخصات متفاوتی بوده که شامل موارد زیر است.

طول لوله گالوانیزه سنگین

این محصول در دو متراژ 6 و 12 متری ساخته شده که نوع 6 متری بیشتر محبوب است. در ضمن سایز این لوله‌ها براساس اینچ بوده که قطر خارجی لوله است و با OD مشخص می‌شود. سایز لوله های گالوانیزه سنگین از 2/1 تا 8 اینچ متغییر بوده و در ایران لوله گالوانیزه سنگین ساوه در بازار عرضه می‌گردد که از سایز 2/1 تا 6 اینچ متغییر است.

وزن لوله گالوانیزه سنگین

از مهم‌ترین مشخصات لوله گالوانیزه سنگین، وزن آن است. در ضمن در زمان خرید لوله گالوانیزه سنگین باید به وزن آن توجه کرد که براساس شرکت‌های تولیدکننده، گوناگون است. به عنوان مثال جدول وزن لوله گالوانیزه ساوه با سپنتا متفاوت است. فرمولی تئوری برای محاسبه کردن وزن آن وجود دارد که نمی‌تواند معیاری درست برای سنجش وزن باشد.

ضخامت لوله گالوانیزه سنگین

ضخامت لوله‌ها با wt نشان داده می‌شود و حاصل تفاوت قطر خارجی و قطر داخلی لوله است. هر چه میزان ضخامت لوله بیشتر باشد، مقاومت آن بیشتر است. ضخامت لوله فولادی گالوانیزه سنگین بین 2.5 تا 5 میلی‌متر هستند.

جهت مطالعه بیشتر: لوله گلخانه ای چیست؟

نحوه تولید لوله گالوانیزه سنگین

به طور کلی لوله گالوانیزه به دو صورت گالوانیزسیون گرم و سرد ساخته شده که در روش گرم بعد از تولید لوله فولادی، این لوله در حوضچه‌ای از روی غوطه‌ور می‌شوند که به آن فلاکس کردن می‌گویند. در گالوانیزسیون سرد، لوله فولادی ساخته شده با روکشی از محلول روی آبکاری شده که در این شیوه روی تا سطح عمیق در لوله نفوذ پیدا نکند. با توجه به مشخصات لوله گالوانیزه سنگین، تولید به شیوه گالوانیزسیون گرم مرسوم‌تر است، زیرا در روش گرم، لوله بیشتر در محلول روی مانده و از این رو ضخامت و وزن آن بیشتر می‌شود.

کاربرد لوله گالوانیزه سنگین

با توجه به دوام بالا، نصب آسان و پایین بودن قیمت لوله گالوانیزه سنگین، از آن برای انواع مصارفی که نیاز به مقاومت بالا در برابر خوردگی دارد، استفاده می‌کنند. سازه‌های دریایی، لوله انتقال سیالات، صنایع ساختمانی، ساخت گلخانه و پایه پل عابر پیاده نمونه‌ای از این استفاده هاست.

سخن آخر

لوله‌های گالوانیزه سنگین از انواع لوله گالوانیزه بوده که ضخامت آن بالاتر از 3 میل است و در سایزهای ½ تا 8 اینچ تولید می‌شود. بسته بندی آن به صورت بندیل بوده و با توجه به وزن لوله گالوانیزه سنگین سپنتا و ساوه در هر بندیل به فروش می‌رسد.

با توجه به مشخصات لوله گالوانیزه سنگین همچون وزن، ضخامت، برند تولیدکننده قیمت متفاوتی دارد، از این رو شما برای اطلاع از قیمت لوله گالوانیزه سنگین می‌توانید به صفحه “خرید لوله گلخانه ای گالوانیزه” از فروشگاه آنلاین آهن پرو مراجعه کنید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس