جدول تحمل فشار لوله های استیل و لوله مانیسمان که د رخط های انتقال مورد استفاده قرار می گیرند، براساس استاندارد ASME B36.19,ASME B36.10 می باشد که در این استاندارد وزن و ضخامت لوله و تلورانس مجاز آن مشخص می شود. در ادامه این مقاله از وبسایت آهن پرو شما را با جدول وزن لوله کربن استیل، جدول ضخامت لوله و جدول لوله های گالوانیزه آشنا می کنیم همچنین به راحتی و بدون واسطه می توانید خرید استنلس استیل از جمله ورق استیل، مقاطع استیل خریداری کرده و از قیمت لوله استیل در رده های مختلف نیز استعلام بگیرید.

لوله استیل چیست؟

به طور کلی لوله های استیل از جمله جسم های استوانه ای شکل است و مثل ورق استیل در خیلی از پروژه های ساخت و ساز و زیر ساخت ها استفاده می شوند. در ابعاد و اندازه های گوناگون در بازار وجود دارد و برای خط های انتقال گاز، مایعات و سیالات دیگر مثل نفت و آب استفاده می شوند. این محصول در انواع مختلفی است که هر کدام کاربردهای متنوعی دارند، به عنوان لوله استیل نازک برای صنایع خانگی کاربرد دارد.

جدول تحمل فشار لوله های استیل

لوله های صنایع غذایی و دکوراتیو از آلیاژ استنلس استیل در جنس های لوله استنلس استیل 304 و 304L و 201 براساس سفارش از استیل 316 و از قطرهای 10 الی 102 میلی متر در ضخامت 0.8 الی 2 میلی متر در طول 6 متری و با سطح براق و پولیش شده 400 و 600 در بازار موجود است. در ضمن این نوع محصولات طبق استاندارد ASTM A554 و به صورت درزدار هستند زیرا که فشار زیادی را نمی توانند تحمل کنند.

جدول وزن لوله کربن استیل

اندازه اسمی لوله (Nominal Pipe Size) یک نوع استاندارد است که مربوط به آمریکای شمالی است و برای مشخص کردن ابعاد لوله از آن استفاده می شود. NPS استانداردی غیرابعادی بوده و برای قطر لوله استیل از آن استفاده می کنند. ولی NPS14 و بالاتر از آن، با قطر بیرونی لوله استیل مطابقت دارد.

NPS یک استاندارد برای تمام جنس لوله هاست و زمانی که لوله ای مشخص می شود، NPS یا Schedule و ماده مدنظر نیاز هستند. در بیرون از آمریکای شمالی، لوله ها با قطر بیرونی مشخص می شوند. مقداری بدون واحد یا بعد بوده که معمولا معادل با قطر بیرونی لوله در واحد mm (میلی متر) می باشد. ابعاد DN باید مطابق با استاندارد ISO 6708 باشند.

جدول وزن لوله کربن استیل

مشخصات فنی لوله های استیل

همانطور که می دانید لوله های استیل دارای انواع مختلفی می باشند که به همین دلیل هر یک دارای مشخصات مختص به خود هستند. با توجه به اینکه هر یک از لوله های استیل ویژگی ها و استاندارد، رده و… مختص به خود را دارند، به همین دلیل باید قبل از خرید لوله استیل با کارشناسان فروش سایت آهن پرو از طریق شماره ۴۸۰۰۰۲۰۱-۰۲۱ در ارتباط بوده و با توجه به نوع کاربرد نسبت به خرید لوله استیل اقدام نمائید.

نام سایز حالت استاندارد واحد
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴  ۵ اینچ رده ۴۰ ۵ اینچ ۶ متری ۳۰۴ کیلوگرم
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴  ۴ اینچ رده ۴۰ ۴ اینچ ۶ متری ۳۰۴ کیلوگرم
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴  ۴ اینچ رده ۱۰ ۴ اینچ ۶ متری ۳۰۴ کیلوگرم
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴  ۱/۴ اینچ رده ۱۰ ۱/۴۱ اینچ ۶ متری ۳۰۴ کیلوگرم
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴  ۱/۲ اینچ رده ۸۰ ۱/۲ اینچ ۶ متری ۳۰۴ کیلوگرم
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴  ۳ اینچ رده ۱۰ ۳ اینچ ۶ متری ۳۰۴ کیلوگرم
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴  ۴ اینچ رده ۸۰ ۴ اینچ ۶ متری ۳۰۴ کیلوگرم
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴  ۱/۲ اینچ رده ۴۰ ۱/۲ اینچ ۶ متری ۳۰۴ کیلوگرم
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴  ۳ اینچ رده ۴۰ ۲ اینچ ۶ متری ۳۰۴ کیلوگرم
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴  ۶ اینچ رده ۱۰ ۶ اینچ ۶ متری ۳۰۴ کیلوگرم

ضخامت لوله استیل

در ادامه مقاله جدول تحمل فشار لوله های استیل، توضیح می دهیم که ضخامت دیواره لوله استیل را با Pipe Schedule بررسی می کنند و لازم به ذکر است که ضخامت به طور مستقیم بر روی قطر داخلی و وزن لوله تاثیر دارد. ضخامت لوله از این جهت مهم می باشد که در جدول فشار لوله های استیل این گونه نشان می دهد که میزان فشار درونی که لوله استیل توان تحمل آن را دارد، مشخص می کند. شماره Schedule با فرمول Schedule= 1000 (P/S) محاسبه می شود. در مورد شماره های Schedule چند درجه زیر وجود دارد:

  • استاندارد (STD)؛
  • Extra Strong (XS)؛
  • Double Extra Strong (XXS).

فشار و دمای مجاز لوله های کربن استیل

جدول تحمل فشار لوله های استیل: به طور کلی استاندارد ASME B31.3 فشار و دمای لوله های استیل با آلیاژهای گوناگون را نشان می دهد. لوله کربن استیل بدون درز در صنایع معمولا براساس استانداردهای آلیاژی ASTM A106 ، ASTM A53 و API 5L تولید می شود. گرید C در لوله های استیل، تحمل دما و فشار بالاتری دارد. ولی گرید B به دلیل داشتن مشخصات میانه ای، محبوبیت بالاتری دارد. در مقابل لوله های گرید A تحمل فشار و دمای کمتری نسبت به مابقی گریدها دارند.

جان کلام

استیل از جمله آلیاژی از کربن و آهن است که درصد کمی از عنصرهای دیگر مثل کروم، نیکل، آلومینیوم و … در انواع مختلف در آن است. میزان کربن موجود در آن بین 1.0 تا 5.1 درصد می باشد، ولی لوله های استیل کم کربن کاربرد بالاتری دارند. در این مطلب از وبسایت آهن پرو شما را با جدول تحمل فشار لوله های استیل و جدول استاندارد لوله های مانیسمان، لوله استیل و ضخامت لوله استیل آشنا کردیم که می توانید نسبت به خرید لوله استیل نیز اقدام نمائید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس