ورق هارد فیس تولید شده از جوشکاری هارد فیس می باشد. ورق های ضد سایش چند لایه جایگزین Hardfacing با استفاده از روش هاردفیسینگ موجب افزایش سختی سطحی قطعات صنعتی می شود. ورق های هارد فیس مانند ورق های هاردوکس از جمله بهترین فولاد ضد سایش هستند که با فرایند سختکاری سطحی، دارای سطح سخت تری می شود. شما برای خرید ورق هاردوکس به عنوان ورق مقاوم به سایش می توانید به وبسایت آهن پرو مراجعه نمایید. در ادامه برای آشنایی بیشتر ما را همراهی کنید.

فرایند تولید ورق هارد فیس چگونه است؟ (هارد فیسینگ)

هاردفیسینگ قطعات صنعتی شیوه ای برای افزایش سختی سطحی می باشد. قطعه های که مورد سایش قرار می گیرند و سطح آن ها خورده و ساییده می شوند، با یکی از فرایندهای سختکاری سطحی، دارای سطح سخت تری می شوند. هارد فیسینگ شامل رسوب دهی لایه ای نسبتا ضخیم، سخت و مقاوم به سایش به روی سطح قطعاتی که مورد سایش هستند، گفته می شود. این کار به سه صورت انجام می شود که در ادامه در مورد آن ها توضیح می دهیم.

*جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد «ورق هاردوکس چیست» روی لینک داده شده کلیک کنید.*

سخت کاری سطحی به روش جوشکاری هاردفیس

در سخت کاری استفاده از جوشکاری ورق هاردفیس بسیار مرسوم است. این نوع جوشکاری به فرایندی گفته می شود که از طریق جوشکاری لایه ضخیم در حدود 1 تا 10 میلی متری مقاوم به سایش و مستحکم بر روی سطح خارجی قطعه به وجود می آید.

در ضمن روش جوشکاری هارد فیس در تعمیر کردن قطعاتی که دچار سایش هستند مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو از روش های گوناگون جوشکاری مانند MIG، TIG، PTA، SAW و MMA استفاده می کنند. پرداخت سطح بعد از فرایند رسوب دهی سطحی با هدف کاهش اعوجاج و ناهمواری های سطحی صورت می گیرد.

در چه مواقعی از جوشکاری هاردفیس استفاده می شود؟

در کاربردهای که به دلیل فنی و یا مزیت های اقتصادی امکان استفاده از مواد ضد سایش مثل ورق های هاردوکس و … وجود ندارد، جوشکاری هاردفیس انتخاب خوبی است. برای ترمیم و تعمیر بخش های ساییده و خورده شده از این شیوه استفاده می کنند. همچنین برای ساخت قطعات زیر از آن استفاده می کنند:

  • قطعات ضد سایش؛
  • اسکرو کانوایر؛
  • پره ماردون ها؛
  • باکت و ناخن بیل مکانیکی؛
  • قطعات گوناگون صنایع فولاد؛
  • سیمان سازی.

هارد فیسینگ به روش پاشش حرارتی

از این شیوه در زمانی برای ساخت ورق ضد سایش هارد فیس استفاده می کنند که قطعه باید کمترین اعوجاج را داشته باشند. در ضمن به فرایندی با قابلیت کنترل بالا نیاز باشد. این نوع پوشش حرارتی با ضخامت حدود 0.3 میلی متر است و از موادی همچون: WC-Co و سرامیک های پایه آلومینایی استفاده می کنند.

هارد فیسینگ به شیوه پاشش ذوب

این شیوه که به پوشش دهی Spray-Fuse شناخته می شود، در ابتدا از طریق روش پاشش شعله ای بر روی سطح اجزا صورت گرفته و سپس ذوب از طریق مشعل اکسی استیلن و یا یک سیم پیچ القایی صورت می گیرد. پوشش های ذوب شده موجب تر شدن سطح قطعه شده و این عمل برای به وجود آوردن یک پوشش عاری از تخلخل، به همراه اتصال متالوژیکی به سطح زیرین انجام می شود.

آلیاژهای گوناگونی در فرآیند پاشش ذوب برای تولید ورق هارد فیس مورد استفاده قرار می گیرند که مهم ترین آن ها براساس سیستم آلیاژی Ni-Cr-B-Si-C می باشد و براساس ترکیب مورد استفاده، محدوده ذوب آن ها بین 980 تا 1200 درجه ساننتیگراد است.

نتیجه گیری

ورق های مقاوم به سایش هارد فیس از طریق جوشکاری، پاشش حرارتی و ذوب ساخته می شود از بهترین فولاد ضد سایش مانند ورق هاردوکس و ورق هارد فیس در صنایع گوناگون استفاده می کنند. در ضمن با توجه به متغییر بودن نرخ آن، می توانید برای اطلاع از قیمت ورق هاردوکس به فروشگاه آنلاین آهن پرو مراجعه کنید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس