گرید لوله های فولادی در واقع همان گرید جنس و متریال لوله می باشد که براساس استاندارد بین المللی برای لوله های گوناگون مشخص می شود. استانداردها با توجه به جنس محصول برای ایجاد تمایز در اسم گذاری آن ها و تعیین ترکیب شیمیایی، خواص شیمیایی و مکانیکی جنس های مختلف تقسیم بندی می شوند.

این سیستم درجه بندی می تواند باعث سردرگمی زیادی شود. ممکن است یک یا چند گرید لوله های گاز و استاندارد سایز لوله های فولادی را در محصولات لوله مشاهده کنید و به دنبال گرید مناسب برای پروژه خود هستید. بدون دانستن درجه های فولادی برای لوله کشی، ممکن است در نهایت انتخاب اشتباهی داشته باشید. از این رو در ادامه این مطلب از سایت آهن پرو شما را با جدول استاندارد لوله های کربن استیل، جدول ضخامت لوله های فولادی بدون درز و جدول سایز لوله ها به اینچ و میلیمتر اشنا می کنیم.

انواع گرید لوله های فولادی چیست؟

از آنجایی که فرآیندها و کاربردهای تولید فولاد متنوع شده‌اند، افراد فعال در حوزه صنعت طبقه‌بندی‌ها و مشخصاتی را در مورد گریدهای فولادی و نحوه تعیین لوله‌های فولادی برای خدمات در کاربردهای مختلف ایجاد کرده‌اند. در ادامه شما را با آن ها آشنا می کنیم.

ASTM و ASME

یکی از درجه‌بندی‌های استانداردی که روی لوله‌ها در سرتاسر جهان می‌بینید، از انجمن تست و روش‌های آمریکا (ASTM) و انجمن مهندسین مکانیک آمریکا (ASME) می‌آید. مشخصات لوله و درجه بندی آنها برای فولاد کاملاً مشابه است.

به عنوان مثال، ASTM A-106 B – که یک ماده آهنی، به ویژه یک لوله فولادی کربن بدون درز برای کاربردهای با دمای بالا را مشخص می کند – دارای درجه SA 106 B از مشخصات ASME است.

هر دو ASTM و ASME از درجه های A، B و C هنگام تعیین گرید لوله های فولادی استفاده می کنند. این گریدها بر اساس ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی ناشی از آن، ویژگی‌های خاصی از فولاد را نشان می‌دهند.

تفاوت گرید لوله های فولادی ASTM و ASME

تفاوت بین سیستم های درجه بندی ASTM و ASME در لوله های سیستم های فشار نهفته است. این ها برای انطباق با استانداردهای ASME به تست‌های کیفیت اضافی نیاز دارند، بنابراین در درجه‌بندی خاص‌تر هستند.

اندازه لوله در این دو سیستم با استفاده از نمودار (ANSI/ASME B36.10 و API5L) مشخص می شود که قطر خارجی و ضخامت دیوار را فهرست می کند. برای فهرست کردن قطر بیرونی، معمولاً اندازه اسمی لوله (NPS) را بیان می‌کنند، که بعد واقعی بر حسب جدول سایز لوله ها به اینچ و میلیمتر است. برای ضخامت دیوار، ضخامت واقعی یا برنامه زمانی را به اینچ بیان می کنند.

این درجه بندی نشان می دهد که لوله می تواند برای کاربردهای مکانیکی استفاده شود، و برای انتقال بخار، آب، گاز و هوا نیز استفاده می شود. همچنین این ماده برای عملیات جوشکاری و شکل دهی مناسب است.

گرید لوله های فولادی AISI و SAE

موسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI) و انجمن مهندسین خودرو (SAE) نیز سیستم درجه بندی خود را برای طبقه بندی لوله های فولادی دارند. تفاوت بین سیستم های ASTM/ASME و AISI/SAE در این است که دومی فقط ترکیب لوله فولادی را توصیف می کند. به معنی تولید، آزمایش یا پردازش اطلاعات نیست.

این سیستم فقط از اعداد استفاده می کند. برای مثال لوله های فولادی 1020 را در نظر بگیرید. عدد اول نشان می‌دهد که فولاد کربنی ساده است، در حالی که عدد دوم نشان می‌دهد که آلیاژ اضافه نشده است، و دو عدد آخر بیان می‌کنند که 20 درصد کربن دارد. پس اگر این عدد را در جدول استاندارد لوله های کربن استیل مشاهده کردید، متوجه شوید که نشان دهنده چیست.

اگر قصد استفاده از استاندارد گرید لوله های فولادی AISI/SAE را دارید، باید توجه داشته باشید که ثبت سفارش فقط با این درجه ها اطلاعات کافی را ارائه نمی دهد. همچنین ممکن است لازم باشد تولید، آزمایش، طول و سایر اطلاعات را برای بدست آوردن لوله دقیق مورد نظر خود را مشخص کنید.

استاندارد API

سیستم آمریکن پترولیوم دارای یک سیستم درجه بندی برای استانداردهای حمل و نقل، ذخیره سازی، ایمنی و سایر لوله های مربوط به گاز، نفت و آب است که شامل لوله های فولادی می شود. با این حال، این موارد فقط در مورد لوله هایی با کاربرد در صنعت گاز و نفت اعمال می شود.

API 5L استانداردی و نوعی از گرید لوله های فولادی است که تمامی لوله های فولادی در این صنعت باید بر اساس آن رتبه بندی شوند. از آنجایی که این فقط یک استاندارد است، ممکن است به درجه بندی و مشخصات لوله اضافی نیاز باشد تا اطمینان حاصل شود که لوله فولادی شما متناسب با کاربرد شما است.

 

لوله های فولادی که تحت استاندارد API 5L قرار دارند را می توان به شرایط تحویل PSL1 و PSL2 تقسیم کرد. این را می توان به درجه های مختلف لوله طبقه بندی کرد: مانند درجه B، X42، X52، X65، و بسیاری دیگر. در صورت استفاده از این سیستم، باید استاندارد، شرایط تحویل و درجه لوله مورد نیاز خود را مشخص کنید.

گرید لوله های فولادی PNS

جدا از سیستم های درجه بندی جهانی، فیلیپین از استانداردهای ملی فیلیپین (PNS) نیز پیروی می کند. این ممکن است در محصولات لوله فولادی در کنار سایر گریدهای فولادی نشان داده شود.

PNS نشان می‌دهد که چگونه نهادهای دولتی تضمین می‌کنند که محصولات لوله فولادی فیلیپین با استانداردهای ISO، IEC، ITU و CODEX Alimentarius مطابقت دارند. این امر کیفیت و ایمنی محصولات لوله را تضمین می کند و همچنین استانداردسازی را در صنعت تولید ترویج می کند.

درجه PNS که روی لوله‌های فولادی می‌بینید PNS 26 است. این نشان می‌دهد که مواد فولادی سیاه و گالوانیزه شده با پوشش روی و مشخصات لوله فولادی سیاه درزدار و بدون درز هستند. همچنین نشان می دهد که برای استفاده معمولی (مانند حمل و نقل آب) است و الزامات ایمنی و کیفیت مشخص شده را مطابق با PNS برآورده می کند.

نتیجه گیری

تامین کنندگان انواع لوله فولادی برای تحویل لوله های مناسب برای پروژه شما به سفارشات دقیق نیاز دارند. درک گرید و درجه های مختلف فولاد برای لوله کشی باعث می شود که شما بهترین لوله را برای کارتان انتخاب کنید. در این مقاله از فروشگاه آنلاین آهن پرو شما را با گرید لوله های فولادی آشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس