تفاوت بین لوله های بدون درز و درزدار جوشی چیست؟ از نام آنها می توان دریافت که یکی فاقد شکاف و دیگری دارای شکاف است. در حالی که بسیاری از روش‌های تولید لوله وجود دارد، مهم‌ترین بحث در صنعت، مقایسه لوله ‌های فولادی جوشی با مقاومت الکتریکی (ERW) در مقابل لوله مانیسمان بدون درز (SMLS) است.

هر دو روش ERW و تولید لوله های فولادی بدون درز برای دهه ها مورد استفاده قرار گرفته اند. با گذشت زمان، روش های مورد استفاده برای تولید هر کدام پیشرفت کرده است. پس کدام بهتر است؟ تفاوت های کلی این دو لوله پر کاربرد چیست؟ با ما در این مقاله از سایت اهن پرو همراه باشید تا شما را آگاه کنیم.

تفاوت های کلی لوله های بدون درز و درزدار جوشی

  • همانطور که گفتیم از نام آنها می توان دریافت که یکی فاقد شکاف و دیگری دارای شکاف است.
  • لوله مانیسمان بدون درز از سطح بیرونی قابل مشاهده است، هیچ شکافی در کل بدن وجود ندارد. لوله فولادی جوش داده شده دارای شکاف جوش است.
  • قیمت لوله های فولادی بدون درز به طور کلی بالاتر از لوله های فولادی جوش داده شده است.
  • لوله های فولادی بدون درز معمولاً در کارخانه ها استفاده می شوند. لوله های فولادی جوش داده شده به طور کلی در ساخت و ساز استفاده می شود.
  • مقاومت فشار لوله های فولادی بدون درز بیشتر از لوله های فولادی جوش داده شده است.

لوله بدون درز چیست؟

لوله بدون درز از یک شمش فولادی گرد و شاخه استوانه ای جامد از فولاد که از فولاد خام ریخته گری شده، ساخته شده است. سپس این شمش را حرارت داده و روی یک فرم فشار داده می دهند. سپس با یک قالب و سنبه از مرکز سوراخ می کنند که باعث افزایش قطر داخلی و کاهش قطر خارجی می شود. حتی اگر لوله های بدون درز در اندازه های مختلف تولید می شوند، با افزایش قطر لوله، هزینه تولید افزایش می یابد. نام بدون درز از عدم وجود درز ناشی می شود. لوله های بدون درز به طور گسترده در لوله کشی فرآیند، لوله کشی نیرو، کشتی سازی، مخازن تحت فشار، ساخت و ساز و صنایع شیمیایی استفاده می شود.

لوله جوش داده شده چیست؟

لوله های جوش داده شده با شکل دادن سرد نوار، ورق یا صفحات به شکل گرد یا دایره ای توسط دستگاه خم کن غلتکی یا صفحه ای ساخته می شوند. سپس لوله با استفاده از یک منبع انرژی بالا جوش داده می شود. لوله های جوشی را می توان در سایزهای بزرگ و بدون محدودیت سایز تولید کرد. این لوله معمولاً برای حمل و نقل آب، نفت یا گاز در مقادیر زیاد استفاده می شوند.

انتخاب لوله بدون درز بهتر است یا جوش داده؟

اگرچه روش‌ های ساخت بهبود یافته در زمان اخیر می ‌تواند لوله‌های جوشی قابل مقایسه با لوله‌های بدون درز تولید کند، اما همچنان لوله‌ های بدون درز در حداکثر موارد ترجیح داده می‌ شوند. با این حال، برای کاربردهای لوله کشی با اندازه بزرگ (بیشتر از 24 اینچ NPS) لوله های جوش داده شده به دلیل هزینه کمتر ترجیح داده می شوند. در کنار هزینه، پارامترهای مختلفی مانند نسبت قطر به ضخامت، در دسترس بودن، مقاومت در برابر خوردگی و غیره برای انتخاب لوله در نظر گرفته می شود.

نتیجه گیری

دانستن تفاوت بین لوله های بدون درز و لوله های جوشی بسیار مهم است. خواص مواد هر نوع لوله بر انتخاب صحیح بهترین گزینه تاثیر می گذارد. اگر در بازار لوله های درزدار هستید، با نگاه کردن به لوله های مانیسمان بدون درز شروع کنید. لوله های بدون درز برای زمانی ایده‌آل هستند که می‌خواهید از ایجاد هرگونه اتصالی که باعث ایجاد نقاط شکست اضافی در سیستم لوله ‌کشی می‌شود، اجتناب کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد خرید لوله مانیسمان بدون درز و لوله های جوشی، با کارشناسان سایت آهن پرو در تماس باشید.

سوالات متداول

مهم ترین تفاوت بین لوله های بدون درز و درزدار جوشی چیست؟

لوله مانیسمان بدون درز از سطح بیرونی قابل مشاهده است، هیچ شکافی در کل بدن وجود ندارد. لوله فولادی جوش داده شده دارای شکاف جوش است.

انتخاب لوله بدون درز بهتر است یا جوش داده؟

لوله‌ های بدون درز در حداکثر موارد ترجیح داده می‌ شوند.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس