تفاوت ورق گالوانیزه فولادی گرم و گالوانیزه سرد مربوط به فرایند گالوانیزه کردن آن است. اثرات مخرب خوردگی بر روی فلزات قرن هاست که شناخته شده است. تقریباً تا زمانی که فلزات یک ماده ساختمانی بوده اند، انسان ها دائماً به دنبال راه هایی برای بهبود طول عمر آن در محیط های خورنده بوده اند.

یکی از پرکاربردترین تکنیک ها برای محافظت از فلزات (عمدتا فولاد) گالوانیزه کردن است .در ادامه از این مطلب از سایت آهن پرو شما را با فرایند، ضخامت و رنگ گالوانیزه سرد، تفاوت مفتول گالوانیزه سرد و گرم و تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد آشنا می کنیم.

تاریخچه گالوانیزه کردن چیست؟

در سال 1742، شیمیدانی به نام Melouin متوجه شد که می توان با فرو بردن آهن در روی مذاب، پوشش روی را روی آهن اعمال کرد. این کشف موجی از تحقیقات را در سراسر جامعه علمی به راه انداخت و پایه و اساس گالوانیزه کردن را پی ریزی کرد.

در ادامه مقاله تفاوت ورق گالوانیزه فولادی گرم و گالوانیزه سرد توضیح می دهیم که در سال 1780، یک فیزیکدان ایتالیایی به نام لوئیجی گالوانی، فردی که این فرآیند برای او نامگذاری شد، مشاهده کرد که تماس بین دو فلز غیرمشابه منجر به جریان الکتریکی می شود. با گذشت زمان، درک گالوانیزه به طور قابل توجهی بهبود یافت و تا سال 1850، سالانه 10000 تن روی توسط صنعت گالوانیزه بریتانیا برای حفاظت از آهن استفاده شد. این تولد صنعتی بود که تا به امروز به شکوفایی خود ادامه می دهد.

تفاوت ورق گالوانیزه فولادی گرم و گالوانیزه سرد

فولاد گالوانیزه نقش اساسی در زندگی روزمره ما دارد. به طور مکرر در چندین بخش از جمله ساخت و ساز، حمل و نقل، کشاورزی و صنایع تولید برق استفاده می شود. دو روش اصلی برای گالوانیزه کردن فولاد وجود دارد که شامل فرایند گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم هستند.

هزینه

از آنجایی که یک فرآیند کمتر از ورق نورد سرد وجود دارد، هزینه تولید گالوانیزه ورق نورد گرم کمتر است، به طور عمده شامل هزینه آنیل و هزینه نورد سرد، و سایر فرآیندهای این دو نوع فولاد گالوانیزه مشابه هستند.

کیفیت

در ادامه مطلب تفاوت ورق گالوانیزه فولادی گرم و گالوانیزه سرد می گوییم که از آن جایی که بستر نورد گرم فقط با بازپخت تمیز می شود، سطح آن نسبتا ناهموار است، لایه روی چسبندگی خوبی دارد و ضخامت پوشش به 140 گرم متر مربع می رسد. اما ضخامت آن به اندازه ضخامت نورد سرد نیست. از آن جا که اکثر آنها لایه روی ضخیم هستند، کنترل ضخامت لایه روی یکنواخت نیست. تفاوت کمی در خواص مکانیکی وجود دارد، حتی برخی از خواص بهتر از نورد سرد هستند.

کارایی و کاربرد آن ها

ورق گالوانیزه نورد گرم به دلیل دقت اندازه و کیفیت سطح، به خوبی ورق گالوانیزه نورد سرد نیست و ضخامت آن از ورق گالوانیزه نورد سرد ضخیم‌تر است، بنابراین اغلب در اعضای سازه‌ای با نیاز سطحی کم استفاده می‌شود.

از دیگر تفاوت ورق گالوانیزه فولادی گرم و گالوانیزه سرد این است که از ورق گالوانیزه گرم در صنایعی که نیاز به استحکام و ضخامت بالا دارند به عنوان مثال، ساختار ماشین لباسشویی، یخچال و سایر لوازم خانگی، ساختار داخلی خودرو، ساختار شاسی خودرو، بدنه خودرو، سقف، نرده محافظ بزرگراه استففاده می شود. با توجه به این که هزینه ورق گالوانیزه گرم پایین است و با پیشرفت تکنولوژی، مشخصات و ضخامت آن بیشتر و بیشتر می شود و استفاده از آن نیز به تدریج افزایش می یابد.

مشخصات ظاهری

از دیگر تفاوت ورق گالوانیزه فولادی گرم و گالوانیزه سرد این است که سطح بیرونی و رنگ گالوانیزه سرد صاف و روشن است و لایه آبکاری فناوری غیرفعال رنگین کمانی زرد مایل به سبز را نشان می دهد. به طور کلی، فقط چند روی وجود دارد. لایه هایی در دو سر لوله فولادی گالوانیزه سرد وجود دارد و هیچ لایه روی در داخل آن وجود ندارد.

سطح بیرونی گالوانیزه گرم خشن، تیره و به طور کلی نقره ای مایل به سفید است. به دلیل فرآیند تولید، مقداری علائم و قطرات آب وجود دارد. سطح آن نور ساطع نمی کند و نور را منعکس نمی کند. لوله فولادی گالوانیزه گرم دارای پوشش گالوانیزه کامل در داخل و خارج است.

نتیجه گیری

گالوانیزه کردن به عنوان یک روش ضد خوردگی فلز می باشد. گالوانیزه گرم به معنای قرار دادن ساختار فولادی است که زنگ زدگی را در محلول روی در حدود 500 درجه سانتی گراد جدا می کند تا لایه روی به سطح ساختار فولادی بچسبد.

گالوانیزه سرد باعث می شود که سطح فلز و سایر مواد از طریق الکترولیز به یک لایه فلزی بچسبد، که باعث می شود سطح ماده از نظر بافت یکنواخت، ضد خوردگی و مقاوم در برابر سایش و از نظر ظاهر زیباتر شود. بسیار متشکریم که تا پایان مطلب از سایت آهن پرو تفاوت ورق گالوانیزه فولادی گرم و گالوانیزه سرد با ما همراه بودید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس