با توسعه روزافزون کاربردهای صنعتی، سیستم های لوله کشی و محصولات دیگر آن، به طور گسترده ای در بخش های مختلف ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته اند. تولیدکنندگان در دهه گذشته میزان تولید خود را دو برابر کرده اند تا با تقاضای بازار هماهنگی داشته باشند. قالب ‌گیری لوله فقط می ‌تواند از دو تکنیک خاص پیروی کند که منجر به تولید لوله مانیسمان بدون درز یا لوله ‌های جوشی می ‌شود. مواد خام مانند سنگ معدن یا ضایعات فلزی که در شمش ریخته می شود اولین گام است. آخرین مرحله از فرآیند ساخت، شکل دادن به لوله ها با گسترش لوله بدون درز است. در این مقاله سایت آهن پرو کاربرد لوله های بدون درز را بیان کرده ایم.

لوله بدون درز چیست؟

لوله مانیسمان چیست از دسته متداول ترین سوالاتی است که این روز ها زیاد پرسیده می شود چرا که این نوع لوله های بدون درز با فروش بالایی رو به رو شده اند. لوله بدون درز برخلاف لوله جوشی از یک تکه فلز ساخته شده است و روی سطح آن لوله فولادی مفصلی وجود ندارد. لوله مانیسمان بدون درز همانطور که از نامش پیداست دارای درز (چین) یا اتصال جوشی نیست.

این لوله ها با پرداخت عالی که بی عیب و نقص و مطلوب است مشخص می شود و در نتیجه تقاضای بالاتری دارد. آنها به شکل های دایره ای، مستطیلی یا مربعی ساخته می شوند و توخالی هستند، زیرا اکثر آنها حامل مواد جاری مانند گازها، مایعات، دوغاب ها و پودرها هستند. فولاد بدون درز قوی و بادوام است؛ زیرا جوش نمی دهد و مفاصل هم ندارد. این بدان معناست که لوله دارای ساختار یکنواختی است که توزیع یکنواخت استحکام را تضمین می کند.

لوله مانیسمان چگونه ساخته می شود؟

ساخت لوله مانیسمان بدون درز از یک قطعه فولادی گرد و مستحکم به نام بیلت است. شمش باید ابتدا گرم شود، سپس کشیده شود و در نهایت فشار داده شود یا روی یک قاب یا شکل بچرخد تا لوله توخالی شود. لوله های مانیسمان بدون درز (ASTM و API 5L) با عبور از یک لوله سوراخ دار شکل خود را به خود می گیرند. تولید لوله مانیسمان بدون درز نورد گرم از شمش آهنگری، سوراخ کردن، نورد و شکل دهی است. این لوله از طریق فرآیند اکستروژن صنعتی تولید می شود و برای ساخت لوله های بدون درز با دیواره ضخیم و لوله های با قطر بزرگ استفاده می شود.

از سوی دیگر، لوله ‌های بدون درز با کشش سرد از فناوری کشش سرد استفاده می ‌کنند که برای لوله ‌هایی با قطر کم و دیواره نازک مناسب است؛ زیرا مقاومت مواد کمتری دارند. همچنین زمانی مفید است که هدف تولید یک لوله خیره کننده با سطح داخلی صاف باشد. در طول فرآیند اکستروژن، لوله ‌های مانیسمان بدون درز فقط می‌ توانند با استفاده از ساختار کم آلیاژ، فولاد ساختاری کربنی یا ساختار آلیاژی غلت بزنند. برخی از لوله های بدون درز اغلب در طول فرآیند تولید سخت می شوند. در چنین مواردی، سازنده از روش های عملیات حرارتی استفاده نمی کند.

مزایای لوله مانیسمان:

  1. سنگین و دیواره ضخیم؛
  2. جوش ندارد.
  3. مقاومت در برابر خوردگی؛
  4. بیضی بهتر (گردی)؛
  5. بادوام؛
  6. ظرفیت فشار بهتر؛
  7. از فلزات همجوشی استفاده نمی شود.
  8. هیچ آزمایشی برای یکپارچگی جوش مورد نیاز نیست.

کاربرد لوله فولادی بدون درز در صنعت:

لوله های مانیسمان بدون درز به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود مانند توزیع یکنواخت استحکام، اتصالات غیر جوشی، و توانایی آنها در تحمل دماهای بالا، ظرفیت فشار، کیفیت بالا، محدودیت وزن بهتر و بسیاری موارد دیگر از کاربردهای خاصی استفاده می کنند. موارد زیر برخی از زمینه های کاربردی است که به طور خاص از لوله های بدون درز استفاده می کنند:

  • کارخانه های فرآوری شیمیایی؛
  • تولید خطوط نفت و گاز؛
  • تولید تجهیزات پزشکی؛
  • هیدرولیک؛
  • نیروگاه های هسته ای؛
  • کارخانه های تصفیه آب؛
  • واحدهای دما و فشار بالا؛
  • واحدهای اندازه گیری حساس.

استفاده از لوله بدون درز به عنوان لوله دیگ بخار:

همانطور که می دانید لوله های دیگ بخار باید دارای مقاومت زیادی باشند به گونه ای که باید درجه حرارت بالای را نیز تحمل کنند. در اصل لوله های آتشخوار دیگ بخار دارای مقاومتی بسیار بالا در شرایط سخت می باشند که در زمان تولید لوله بدون درز یا تولید لوله مانیسمان، با استفاده از روش های پیشرفته آزمایش و تست می شوند تا مشخص شود که در شرایط سخت نیز عملکرد خیلی خوبی از خود نشان می دهند.

فروشگاه اینترنتی آهن پرو از دسته فروشگاه های معتبر در زمینه فروش مقاطع فولادی می باشد که در زمان خرید لوله بدون درز به شما راهنمایی های لازم را ارائه می دهد. لوله دیگ بخار و یا لوله بویلر به دلیل داشتن مقاومتی بسیار بالا در برابر حرارت و فشار، دارای کیفیتی بالا می باشند. باید توجه داشته باشید که متریال لوله مانیسمان در ساخت آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

کاربرد لوله مانیسمان در اتومبیل سازی:

لوله فولادی بدون درز به عنوان یکی از انواع لوله های با کیفیتی می باشند که از این لوله ها جهت استفاده مکانیکی و برای ساخت ستون فقرات اتومبیل استفاده می کنند. در اصل لوله فشار فولادی کربن مطابق استاندارد ها با ضخامت هایی حدود ۴ تا ۴/۵ به تولید می رسند. در اصل لوله فولادی بدون درز به دو روش نورد سرد و گرم به تولید می رسد که در طیف های مختلفی از ضخامت و اندازه به تولید می رسند.

اصولا لوله های بدون درز با بالاترین درجه کیفی فولاد ها به تولید می رسند و درجه، آنالیز شیمیایی و شرایط سطح نیز با دقت در نظر گرفته می شوند که بهترین فرایند ها برای تولید بهترین لوله مانیسمان طبق استاندارد های تعریف شده بکار گرفته می شوند. پیکربندی لوله ها با طراحی شکل سرد صورت می گیرند که در اصل این لوله ها بر روی یک باند و یا از طریق قالب شکل دهی و کشیده می شوند.

نتیجه گیری:

با بینش ارائه شده در اینجا، اکنون دانش مربوطه را دارید که به شما کمک می کند تا لوله مناسب را انتخاب کنید. همچنین لازم است به یاد داشته باشید که کیفیت بر کمیت برتری دارد؛ بنابراین لوله مانیسمان بدون درز را در صورت نیاز برنامه ریزی و خریداری کنید و اگر همه عوامل به نفع آن نباشد، لوله های جوش داده شده را در نظر بگیرید. به طور خلاصه، عوامل محیطی و استفاده مورد نظر، بهترین لوله را تعیین می کند. برای خرید لوله مانیسمان بدون درز و لوله های جوش داده شده با کارشناسان مجموعه آهن پرو تماس بگیرید. منتظر تماس شما هستیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس