کاربرد ورق آلیاژی با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارد، بسیار زیاد است و در اکثر صنایع در کشور از آن ها استفاده می شود. فولادهای آلیاژی بیشتر آهن آلات را تشکیل داده اند و در صنعت هایی که به دمای بسیار بالا یا بسیار پایین نیاز دارند از آن ها استفاده می شود. آلیاژ خود از ترکیب یک فلز یا حداقل یک فلز یا نافلز دیگر به وجود می آید و پایه تشکیل انواع ورق های آلیاژی، کربن و فولاد و آهن است. خرید ورق الیاژی مستلزم دانستن نکاتی در مورد این نوع ورق می باشد چرا که ما در این مقاله به بیان موارد مهم پرداخته ایم و همچنین می توانید از طریق سایت آهن پرو اقدام به خرید ورق الیاژی نمائید.

ورق الیاژی چیست؟

ورق الیاژی نمونه از از ورق های مقاوم می باشد که با گرید های مختلفی به تولید می رسد و به دلیل داشتن گرید های مختلف، هر یک از آن ها دارای ویژگی های مختص به خود می باشند. آلیاژ مخلوط یا محلول جامد فلزی از یک فلز به عنوان فلز اصلی و چند عنصر غیر فلزی و فلزی دیگر ساخته می شوند که در اصل به آن فلز پایه می گویند. هدف از تولید آلیاژ، بهبود بخشیدن به خواص فلزات می باشد.

همانطور که می دانید فلزی مانند طلا دارای استحکام و مقاومتی بالا نمی باشد و با حرارت زیاد حالت خود را از دست می دهد، اما با فرایند آلیاژ سازی فلزات سختی و چقرمگی به خود می گیرند. ورق آلیاژی دارای انواع مختلفی می باشد که این تفاوت بین انواع ورق آلیاژی وابسته به میزان کربن، نیکل، مولبیدن و… است چرا که در هر نوع ورق الیاژی میزان مصرف مواد کم و یا زیاد می باشد که سبب به وجود آمدن ویژگی هایی خاص در ورق آلیاژی می شوند.

*برای اطلاع بیشتر در مورد ورق‌های آلیاژی می‌توانید به صفحه «ورق آلیاژی چیست» مراجعه کنید.*

کاربرد ورق الیاژی:

از ترکیب آهن با سایر عناصر دیگر محصولی مقاوم و بادوام به نام ورق آلیاژی تولید شده است که از این نوع ورق ها در کارخانجات صنایع غذایی به وفور استفاده می شود. در ماشین هایی که اصطکاک زیاد دارند مانند دستگاه های خمیر سازی و در ساخت یخچال های صنعتی با دمای بسیار پایین از ورق های آلیاژی ضد سایش استفاده می کنند.

سهم عمده ای از آهن آلات را ورق های آلیاژی تشکیل می دهند و در بخش های مختلف صنعت که دما بسیار بالا و یا پایین می باشد از آن ها استفاده می کنند. به دلیل اینکه ورق آلیاژی با گرید های مختلفی تولید می شود، از آن ها در صنعت نفت، صنایع غذایی، هواپیما سازی، قطعه سازی و پل سازی و دیگر صنایع استفاده می کنند که عمده کاربرد ورق آلیاژی در پتروشیمی و صنعت دارو سازی می باشد چرا که در برابر اسید بسیار مقاوم هستند.

پس همانطور که گفته شد، ورق الیاژی در صنعت های مختلفی کاربرد دارند و در اصل هر جایی که نیاز به استحکام و مقاومتی بالا هست از این نوع ورق الیاژی استفاده می کنند چرا که در برابر خوردگی، سایش، زنگ زدگی مقاوم بوده و از آن ها برای ساخت ابزار آلات مختلف استفاده می کنند. از جمله ویژگی های ورق الیاژی عبارتند از:

  • قوی در برابر خورندگی هوا؛
  • مقاوم در برابر زنگ زدگی؛
  • مقاوم در برابر اب شور دریا؛
  • قوی در برابر انواع اسید؛
  • استحکام و سختی بالا؛
  • ضد اصطکاک.

کاربرد فولاد آلیاژی A283:

کاربرد ورق آلیاژی A283 ساده و معمولی می باشد. با توجه به این که این نوع ورق دارای تحمل پایینی در برابر حرارت آب شور دریا است از آن برای ساخت مخازن حمل سوخت استفاده می کند. همچنین برای ساخت انواع مخازن پرفشار و کم فشار گزینه مناسبی است.

کاربرد ورق آلیاژی A516:

از مهمترین ویژگی های این نوع ورق آلیاژی مقاومت بسیار بالای آن در برابر حرارت می باشد. از این رو در صنایع گاز، پتروشیمی و نفت بسیار استفاده می شود و برای تولید انواع مخازن حرارتی نیز از آن بهره می گیرند.

برای ساخت مخازن حرارتی ابتدا از طریق سه غلطک عملیات خمکاری را روی ورق آلیاژی انجام می دهند تا شکل لازم را بگیرد. سپس بقیه عملیات جوشکاری درز ها با دقت بسیار بالا صورت می گیرد؛ زیرا بی توجهی در بستن کامل درزها بسیار خطرناک است.

ورق آلیاژی A36:

کاربرد ورق آلیاژی A36 برای طراحی بدنه کشتی و قایق می باشد. از آن رو به آن ورق دریایی نیز می‌گویند. در ضمن هر قطعه دیگری که با آب دریا در تماس است مانند انواع زیردریایی نیز به وسیله همین ورق آلیاژی ساخته می شود.

کاربرد فولاد آلیاژی آجدار:

در صنایعی که نیاز به اصطکاک بسیار زیاد است می توان از ورق های آلیاژی آج دار استفاده کرد. مانند: صنایع غذایی، پتروشیمی و پالایشگاهی.

مزیت های استفاده از ورق های آلیاژی چیست؟

ترکیب کردن فلزات با هم یا غیر فلزات دارای مزایای گوناگونی است. این مواد ترکیبی موجب افزایش سختی، کاهش نقاط ذوب و افزایش مقاومت کششی می شود. فلزات خالص از نقطه ذوب بالایی برخوردار هستند و بسیار نرم می باشد. به عنوان نمونه طلای خالص بسیار نرم و قابل انعطاف است با کمی از گرما خم می‌شود. از این رو بیشتر جواهرات طلا در واقع آلیاژ هستند. فلزات بسیار واکنش پذیر هستند و از نقطه ذوب بالایی برخوردار هستند. به عنوان نمونه آهن قوی می باشد اما با رطوبت هوا واکنش می دهد و به راحتی زنگ میزند. چدن به عنوان یک آلیاژ می‌تواند موجب جلوگیری از این امر شود. در ضمن ورق های آلیاژی قابلیت بازیافت دارد و برای محیط زیست خظر آفرین است.

نتیجه گیری:

با توجه به مزایای بسیار زیاد فولاد آلیاژی از آن به عنوان پرکاربردترین ورق یاد می شود. مقاومت بسیار بالا در برابر دماهای بالا و پایین و خورندگی از جمله ویژگی های مطلوب ورق آلیاژی می باشد که موجب استفاده از آن در صنایع گوناگون شده است. در این مطلب شما را با کاربرد ورق آلیاژی آشنا کردیم. جهت اطلاع از قیمت ورق آلیاژی می توانید نسبت به خرید مستقیم و بدون واسطه از طریق سایت آهن پرو اقدام به خرید نمائید و بهترین محصولات را با بالاترین درجه کیفی خریداری کنید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس