در این مطلب به توضیح ورق فولادی آلفورم چیست؟ می‌پردازیم. ورق آلیاژی آلفورم (alform) نام برند تجاری یکی از انواع ورق‌های فولادی کم آلیاژ و پر استحکام تولیدی شرکت وستالپاین (Voestalpine) اتریش است. از ورق‌های فولادی ریز دانه استحکام بالای آلفورم به دلیل جوش‌پذیری، شکل‌پذیری مناسب و استحکام بالای آن در صنایع گوناگون ریل‌سازی، پل‌سازی، خودروسازی و … استفاده می‌کنند. برای اطلاع بیشتر در مورد این ورق فولادی ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

ورق فولادی آلفورم چیست؟

ورق آلیاژی آلفورم از جمله ورق کم آلیاژ و ورق استحکام بالا است که در گرید و ضخامت‌های متنوع در بازار موجود است. این محصول به دلیل استفاده از عناصری همچون: کربن، سیلیسیم، منگنز، مولیبدن و … در ساختار شیمیایی خود ویژگی‌های جوش‌پذیری عالی، چقرمگی بالا، شکل‌پذیری مناسب در برابر فولاد کوئنچ تمپر دارد. از جمله مهم‌ترین مزیت آن این است که ورق فولادی آلفورم (Alform) به دلیل سطح بدون عیب بعد از تولید نیاز به ترمیم سطح و رنگ آمیزی ندارد. همچنین به خاطر داشتن استحکام 180 تا 1100 مگاپاسکال در مصارفی که نیاز به مقاومت و سختی بالا است، استفاده می‌شود.

انواع ورق آلیاژی آلفورم (Alform)

ورق فولادی آلفورم با توجه به میزان استحکام شامل دسته بندی‌های X و M،  N با مقدار استحکام‌های زیر است:

  • سری N: 180 – 620MPa
  • سری M: 280 – 700 MPa
  • سری X: 900 – 1100MPa

در این میان بعضی از انواع سری‌های N و M و X در دسته فولادهای کم آلیاژ استحکام بالا (HSLA-High Strength Low Alloy Steel) قرار می‌گیرند. در این میان روش ساخت ورق آلیاژی آلفورم کلاس Xو  Mاز فرایند پیشرفته ترمومکانیکال(TM-Thermo-Mechanical)  استفاده کرده و به فولادهای TMCP یا TM شناخته می‌شوند. در این میان با توجه به نوع ترکیب شیمیایی و سختی، به فولاد آلفورم 500 و 600 تقسیم بندی می‌شود که در جدول زیر درصد هر کدام از عناصر آورده شده است.

فولاد آلفورم 500

عناصر C% Si% Mn% P% S% Mo% Al% V% Nb% Ti%
مقدار 0.12 0.5 1.7 0.025 0.015 0.2 0.015 0.2 0.09 0.15

ورق آلیاژی 600

عناصر C% Si% Mn% P% S% Mo% Al% V% Nb% Ti%
مقدار 0.12 0.5 1.9 0.025 0.015 0.5 0.015 0.2 0.09 0.22

کاربرد ورق فولادی آلفورم چیست؟

ورق‌های فولادی ریز دانه استحکام بالای آلفورم از طریق روش پیشرفته و مدرن ترمومکانیکال ساخته شده و از طریق استفاده از این روش فولادهایی تا استحکام تسلیم MPa 1100 در شرکت voestalpine اتریش تولید و به بازار عرضه می‌شود. به طور کلی این محصول یک ماده ضروری در مهندسی مکانیک، طراحی خودرو و در صنعت است. فولادهای آلفورم در سازه های فولادی با نیازهای بالا در زیبایی شناسی و کارایی اقتصادی استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد فولادهای آلیاژی آلفورم در ساخت و بازسازی بوم جرثقیل است و همچنین در صنایع زیر کاربرد دارد:

  1. صنایع فولاد
  2. صنایع سیمان
  3. معدن
  4. کشتی‌سازی
  5. ساخت ریل
  6. پل‌سازی
  7. خودروسازی.

جان کلام

همانطور که توضیح داده شد ورق آلیاژی آلفورم (Alform) در گرید و ضخامت‌های متنوع ساخته شده و جز ورق کم آلیاژ استحکام بالا است. ویژگی‌های مانند چقرمگی و شکل‌پذیری بالا و قابلیت جوش‌پذیری ورق‌های فولادی ریز دانه استحکام بالای آلفورم موجب شده تا از آن در صنایع خودروسازی، ساخت بوم جرثقیل و صنایع دیگر به وفور استفاده کنند. در صورتی که شما قصد خرید ورق فولادی آلفورم داشتید توانسته به صفحه «خرید ورق آلیاژی» مراجعه کرده یا با کارشناسان وبسایت آهن پرو در تماس باشید. در صورتی که اطلاعاتی در مورد ورق فولادی آلفورم چیست، دارید در بخش کامنت‌ها با در میان بگذارید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس