انواع ورق های هاردوکس نوعی از ورق های فولادی کم آلیاژ و به عنوان بهترین ورق آلیاژی ضد سایش در دنیا هستند. با در ضمن قیمت ورق هاردوکس با داشتن عناصری مانند گوگرد و فسفر در برابر ورق های فولادی دیگر دارای نرخ مناسبی هستند. از طریق آنالیز فولاد ضد سایش می توان متوجه شد که استفاده از آن موجب افزایش عمر سازه و کاهش وزن می شود. از بارزترین مشخصات فنی ورق هاردکس این است که مقاومت و سختی بالایی داردن. در ادامه از این مطلب از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را با قیمت ورق هاردوکس، 450، 500 و 550 آشنا می کنیم که می توانید نسبت به خرید ورق هاردوکس اقدام نمائید.

انواع ورق های هاردوکس یا ورق فولاد ضد سایش چیست؟

انواع مختلفی از فولاد در دنیا وجود دارد که بر اساس ترکیبات شیمیایی استحکام مشخص می شود که هاردوکس یکی از آنهاست. ورق هاردوکس در گریدهای مختلف به عنوان مثال: ورق فولاد ضد سایش 400,450,500,600 عرضه می شود.

این نوع فولاد باعث کاهش وزن و افزایش طول عمر سازه فولادی در مقایسه با فولاد معمولی می شود. محصول ساخته شده توسط این محصول را می توان به مواد جدید قوی و کم مصرف بازیافت کرد. از این نوع فولاد می توان برای ساخت صفحات نازکتر به دلیل ترکیب منحصر به فرد خواصی مانند چقرمگی، سختی و استحکام استفاده کرد. از مهم ترین مشخصات فنی ورق هاردوکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر خوردگی
  • ابعاد دقیق
  • پرداخت عالی
  • پرداخت ضد زنگ
  • عملکرد بالا
  • مقاومت بالا در برابر اصطکاک.

نقطه ضعف اصلی انواع ورق هاردوکس مقاومت کم در برابر خوردگی است که کاربرد آن را در محیط های تهاجمی محدود می کند. در ادامه شما را با انواع گوناگون Hardox steel آشنا می کنیم.

*جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد «ورق هاردوکس چیست» روی لینک داده شده کلیک کنید.*

هاردوکس 400

ورق هاردوکس 400 برای کاربردهای مرتبط با افزایش ساعت کاری و افزایش ظرفیت در عناصری مانند لودر، بولدوزر، سطل استفاده می شود. با خاموش کردن و تمپر کردن محدوده سختی مورد نیاز (370-430 HBW) به دست می آید.

ورق هاردوکس 450

این گرید در بین انواع ورق های هاردوکس در بسیاری از صنایع به عنوان ماده ای برای قطعات در سنگ شکن، ظروف، قیف غربال، کامیون کمپرسی، بیل مکانیکی و غیره استفاده می شود. افزایش سختی به 425-475 HBW باعث افزایش دوام قطعات در مقایسه با هاردکس 400 تا 50 درصد می شود. قیمت ورق هاردوکس 450 بیشتر از نوع 400 آن است.

هاردوکس ۵۰۰

سختی انواع ورق های هاردوکس 500 به ضخامت صفحه بستگی دارد، بنابراین برای 4-32 میلی متر محدوده 470-530 HBW و برای (32)-103 میلی متر: 450-540 HBW است. در سنگ شکن های کف و میکسرهای گاوآهن استفاده می شود. این فولاد قابلیت جوشکاری خوبی دارد. به طور کلی ضخامت موجود برای ورق هاردوکس 500، در 2 محدوده ی 4 تا 32 با سختی 470 تا 530 و محدوده ی 32 تا 80 با درجه سختی 370 تا 430 برینل بوده که در برابر دو استاندارد ورق هاردکس 400 و 450 برای مصارفی که نیاز به سختی بالا دارد، قابل استفاده هستند. به عنوان ورق ضددریل و در تولید گاو صندوق استفاده می شود.

ورق ضد سایش هاردوکس 550

ورق‌های هاردوکس 550، ورقی ضد سایش با سختی در حدود 550 HBW (سختی در محدوده 525 تا 575 برینل) و چقرمگی برابر با ورق‌های هاردوکس گرید 500 است. از این محصول برای ساخت قطعات سایش سنگین استفاده کرده و دارای ضخامت‌های 10 تا 50 میلی‌متر تولید می‌شود.

به دلیل این‌که 50 درصد سختی بیشتری نسبت به گرید 500 داشته، مقاومت به سایش آن بیشتر شده ولی میزلن ترک خوردگی آن بیشتر است. از این نوع فولاد ضد سایش هاردوکس در ساخت چرخ‌دنده‌های تجهیزات سنگ‌زنی، دندانه‌های سنگ‌شکن و چاقو و تسمه‌نقاله بهره می‌گیرند. همچنین در صورتی که دمای سرویس آن از 250 درجه سانتی‌گراد بیشتر شود، مقداری از خواص مکانیکی خود را از دست خواهد داد.

ورق فولاد ضد سایش 600

ورق های هاردوکس 600 از جمله انواع ورق های هاردوکس که دارای مقاومت، چقرمگی و شکل پذیری بالایی در برابر بارهای ضربه ای دارد و توانایی اتصال صفحات فلزی را با روش های معمولی جوشکاری حفظ می کند. از این فولاد به عنوان “فولاد مقاوم در برابر سایش با کیفیت بالا” یاد می شود. هاردوکس 600 فقط برای کاربردهای مرتبط با سایش ساینده از مواد پایه در نظر گرفته شده است و در مقایسه با انواع دیگر آن به کاربردهای ساختاری معمولی اختصاص ندارد.

ورق هاردوکس  HiTuf

این گرید یکی از انواع خاص از فولاد هاردوکس بوده که از مهم‌ترین مشخصه آن استحکام و چقرمگی بالایی آن است. سختی آن در حدود 310 تا 370 برینل هست که در ضخامت‌های 40 تا 120 میلی‌متر ساخته می‌شود.

ورق هاردوکس  Extreme

اگر به دنبال سخت‌ترین ورق هاردوکس در بین انواع ورق های هاردوکس هستید، Hardox Extreme به دلیل داشتن سختی در حدود 700 برینل به عنوان هاردوکس فراسخت شناخته می‌شود. ورق هاردوکس اکستریم برای استفاده در صنایعی با مقاومت بسیار بالا در برابر سایش کاربرد دارد. از جمله کاربردهای ورق هاردوکس Extreme می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساخت تجهیزات برش
  2. ماشین‌های خرد کردن
  3. چکش‌های خردکن
  4. صفحات سایش.

کاربرد انواع ورق های هاردوکس چیست؟

  1. شرکت های کاغذ و خمیر کاغذ
  2. کاربردهای فشار بالا
  3. صنعت نفت و گاز
  4. پالایشگاه شیمیایی
  5. خط لوله
  6. کاربرد دمای بالا
  7. خط لوله آب
  8. صنایع غذایی و لبنیات
  9. بویلر و مبدل های حرارتی.

مقاله پیشنهادی: ورق هاردوکس چه کاربرد هایی در صنعت دارد؟

نتیجه گیری

به طور کلی ورق های فولادی ضد سایش دارای ویژگی هلی جوشکاری، ماشین کاری و شکل دهی خوبی هستند. انواع اعداد معرفی کننده ورق های هاردوکس نشان دهنده درجه سختی با توجه به سختی برینل است. ورق ضد سایش ولدوکس، دورستات و کروسابرو از جمله ورق های مشابه هاردوکس است. شما برای اطلاع از قیمت انواع ورق های هاردوکس 400، 500، 450 و 550 با کارشناسان سایت آهن پرو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

1.انواع ورق های هاردوکس چیست؟

این محصول با توجه به درجه سختی به انواع گریدهای 400، 450، 500، 550، 600، HiTuf و Extreme تقسیم می‌شود.

2.ورق ضد سایش هاردوکس چه کاربردی دارد؟

در صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی و لبنیات، صنایع فشار بالا، خمیر کاغذ و … از انواع گرید ورق‌های هاردوکس استفاده می‌کنند.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس