استاندارد ورق هاردوکس در انواع گوناگون با درجه سختی متفاوت دسته بندی می شود. هاردوکس یک فولاد مقاوم در برابر سایش است. ترکیب سختی و چقرمگی آن را به انتخابی محبوب در میان مهندسان تبدیل کرده است که هر دو ویژگی را دارا باشد. در ادامه از این مطلب از سایت آهن پرو شما را با انواع ورق های هاردوکس، خرید و قیمت ورق هاردوکس 450، 500 و … آشنا می کنیم.

استاندارد ورق هاردوکس چیست؟

هاردوکس به اشکال مختلف مانند ورق، لوله و … در بازار عرضه می شود. همه آن ها یک شماره سری در خود دارند. مثلا هاردوکس 400 یا هاردوکس 500. این عدد نشان دهنده سختی سطح در HBW است. سختی در مقیاس برینل که با یک فرورفتگی توپ کاربید اندازه گیری می شود. در حالی که استفاده از هاردوکس 400 شامل کاربردهای با سایش متوسط است، هاردوکس 600 برای شرایط شدید استفاده می شود. هر دو هنوز برای جوشکاری، برش و سایر عملیات ها مناسب هستند و کاربردهای آن را واقعاً انعطاف پذیر می کند.

قدرت تسلیم در استاندارد ورق هاردوکس نیز بین انواع آن ها متفاوت است، اما برخلاف Strenx تضمین نمی شود. هاردوکس 400 دارای قدرت تسلیم معمولی 1100 مگاپاسکال است. هاردوکس 500 این عدد را تقریباً 200 تا به 1400 مگاپاسکال می رساند. و هاردوکس 600 دارای قدرت تسلیم حدود 1650 مگاپاسکال است. اگر آن را با فولادهای ساختاری استاندارد خود مقایسه کنید، این مقادیر بسیار بالاتر هستند. به عنوان مثال، S355 دارای قدرت تسلیم حدود 355 مگاپاسکال است. در ادامه شما را با تعدادی از پرکاربردترین انواع ورق های هاردوکس براساس استاندارد آشنا می کنیم.

*جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد «ورق هاردوکس چیست» روی لینک داده شده کلیک کنید.*

ورق های ضد سایش هاردوکس 400

این محصول از ترکیب حدود 0/3 تا 0/4 درصد کربن، 7 درصد سیلیسیم، 1/6 درصد منگنز، 6 درصد مولیبدن و 1/5 درصد نیکل درست شده است.

استاندارد ورق هاردوکس 500

ورق Hardox 500 در ضخامت های 4 تا 32 درجه سختی 470 تا 530 و یا صخامت 32 تا 80 با درجه سختی 370 تا 430 برینل وجود دارد. در صنایعی که نیاز به سختی بالای است از این نوه استفاده می شود. البته در ضخامت 5 میلی متر بهص ورت ورق ضد دریل و برای تولید گاو صندوق است.

استاندارد ورق هاردوکس 600

از بین انواع ورق های فولادی ضد سایش، نوع 600 آن به عنوان سخت ترین گرید بوده که دارای سختی 560 تا 640 برینل می باشد. ضخامت آن بین 8 تا 50 میلی متر است و در مواقعی که شما به سختی خیلی زیاد نیاز دارید، استفاده می شود.

کاربردهای مختلف انواع استاندارد ورق هاردوکس

ورق هاردوکس 400:

مناسب برای سازه ها و اجزای در معرض سایش متوسط. موارد استفاده آن در کمپرسی، سطل، لودر جلو و بارج است.

ورق فولادی ضد سایش هاردوکس 500:

در ادامه مقاله استاندارد ورق هاردوکس، توضیح میدهیم که استحکام بالا با مقاومت سایشی استثنایی است و یک انتخاب مناسب برای زمانی است که مقاومت سایش بالاتر مورد نیاز است. کاربردهای آن شامل موارد: فیدرها، سنگ شکن ها، قیف ها، کمپرسی ها، پرش ها، نقاط انتقال و صفحات لاینر.

هاردوکس HiTuf:

استاندارد ورق هاردوکس: چقرمگی فوق العاده در برابر ضربه و مقاومت در برابر سایش. سختی اسمی  350 HBW آن را برای قطعات سایش بخش سنگین که در معرض بارهای ساختاری قرار دارند و به مقاومت در برابر ترک بالاتری نیاز دارند، ایده آل می کند. کاربردهای آن شامل: لبه های برش ضخیم، ابزار تخریب، چاک دهنده ها و کارهای تعمیر و نگهداری شامل جوشکاری و برش حرارتی می باشد.

ورق ضد سایش Hardox 600:

دارای سختی اسمی 600 برینل هست که باعث شده این ورق های سایش در مواقعی که به کارایی بالا نیاز دارید عالی باشند. موارد استفاده آن ها در ناودان، سنگ شکن و نوار نقاله است.

جان کلام

ورق هاردوکس (Hardox steel) به عنوان بهترین ورق آلیاژی ضد سایش در دنیاست. قیمت انواع ورق های هاردوکس با توجه به کاربرد گسترده آن ها مناسب است. استفاده از آن ها موجب کاهش وزن و افزایش عمر مفید سازه می شود. در ضمن در صورتی که به صورت بازیافتی تبدیل شد می توان از آن برای تولید مجدد محصول استفاده کرد. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را با استاندارد ورق هاردوکس آشنا کردیم که به راحتی می توانید اقدام به خرید ورق هاردوکس نمائید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس