فولاد آلیاژی شش پر نوعی از مقاطع فولادی است که دارای شش ضلع و شش گوشه می باشند. فولاد آلیاژی نوعی فولاد آلیاژی با بیش از یک عنصر (عناصر آلیاژی) است که برای افزایش استحکام، سختی، مقاومت در برابر سایش و چقرمگی به آن اضافه می‌شود. عناصر آلیاژی اضافه شده که به ساختار پایه آهن و کربن اضافه می شوند، معمولاً بیش از 5٪ از ترکیب مواد فولاد آلیاژی را تشکیل نمی دهند. در ادامه این مطلب شما را با میلگرد، گرز و قیمت شش پر فولادی، اتومات، آهنی و چماق اشنا می کنیم، همچنین می توانید از قیمت شش پر فولادی نیز از طریق سایت آهن پرو مطلع شوید و نسبت به خرید شش پر فولادی بدون واسطه اقدام نمائید.

فولاد آلیاژی شش پر چیست؟

در اصل فولاد خود یک آلیاژ است که از ترکیب شدن با آهن و کربن به دست می آید. این نوع آلیاژ به دلیل داشتن استحکام بالا و قیمت مقرون به صرفه، در دسترس بودن، استخراج آسان بسیار پر کاربرد بوده و در اکثر صنایع نیز دیده می شوند. چیزی که سبب منحصر به فرد شدن فولاد نسبت به بقیه آلیاژ ها شده است، امکان ساخت انواع فولاد آلیاژی با ترکیب عناصر مختلف می باشد.

در زمان تولید فولاد و در مرحله ذوب آن یکی از مهم ترین عناصری که به ترکیب آن اضافه می کنند، کربن می باشد که سختی و یا نرمی آن را تعیین می کند به صورتی که هر چه میزان کربن در فولاد بیشتر باشد حالت جوش ناپذیری، سختی و شکنندگی نیز افزایش پیدا می کند. پس برای تولید انواع فولاد از میزان متناسبی کربن استفاده می کنند تا علاوه بر اینکه فولاد سخت می شود قابلیت جوش پذیری خوبی نیز داشته باشد.

یکی از انواع فولاد های آلیاژی که به تولید می رسند، فولاد آلیاژی شش پر به میله ای گفته می شود که از طریق ماشین کاری دارای سطحی مقطع شش گوش شده است. ساخت شش پر فولادی در گذشته به این صورت بوده است که میلگرد را به وسیله تراشکاری و سوهان کاری به شش پر تبدیل می کردند ولی در حال حاضر روش های تولید آن تفاوت زیادی کرده است. برای ساخت آن از روش های نورد، ترانس و فابریک یا اتومات استفاده می کنند. بدون شک قیمت شش پر اتومات با نوع ساخت دیگر آن متفاوت است.

*برای اطلاع بیشتر در مورد ورق‌های آلیاژی می‌توانید به صفحه «ورق آلیاژی چیست» مراجعه کنید.*

انواع فولاد آلیاژی شش پر

شش پرها از آلیاژهای فولادی گوناگون مانند CK45، CK60، VCN150، VCN200، ST37-2 و فلزات مس، آلومینیوم و برنج ساخته می شود. صنایع مختلف با توجه به ویژگی آن ها برای تولید محصولات نهایی استفاده می شود. شما را با تعدادی از آنها آشنا می کنیم.

شش پر آهنی ST37

این نوع فولاد آلیاژی شش پر از آلیاژ ST37 ساخته شده است. در ابعاد و اندازه های گوناگون ساخته شده است. از آن ها در کارخانه های مورد نظر برای تولید محصولات نهایی استفاده می کنند.

شش پر فولادی CK45

مقدار کربن این نوع از فولاد CK45، به مقدار متوسط می باشد. از اصلی ترین ویژگی های آن استحکام بالا می باشد. مقاومت خوب آن در برابر سایش موجب شده است تا این نوع از فولاد آلیاژی شش پر فولادی در محیط های صنعتی استفاده زیادی داشته باشد. از طریق انجام عملیات های ساده مقاومت این محصول در برابر ضربه و سایش افزایش پیدا کرده و قابلیت جوشکاری مناسبی را دارد.

در ساخت این نوع شش پر میزان کروم کمی استفاده شده است. این مسئله موجب شده تا مقاومت آن در برابر زنگ زدگی ضعیف بوده باشد. از این رو استفاده از آن ها در محیط های مرطوب مجاور دریا انتخاب درستی نیست. برای اطلاع از به روزترین قیمت شش پر فولادی با کارشناسان سایت آهن پرو در ارتباط باشید.

کاربرد شش پر آلیاژی CK45

با توجه به قیمت مناسب این نوع فولاد آلیاژی شش پر، از آن در کاربردهای صنعتی به طور گسترده استفاده می کنند. در باب دیگر کاربرد های شش پر آلیاژی ck45 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ساخت تجهیزات صنعتی؛
  2. صنایع ساختمانی؛
  3. تولید تجهیزات کشاورزی؛
  4. صنایع خودروسازی؛
  5. صنایع هوایی.

فولاد آلیاژی شش پر مسی و برنجی

شش پر فولادی مسی از جمله مقاطع فلزی شش گوش یا شش ضلعی است که از جنس فلز برنج و مس است. این نوع میله ها در ابعاد و اندازه های گوناگونی ساخته می شود و سپس در کارخانه های مورد نظر با توجه به خاصیت خود مورد استفاده قرار می گیرند.

شش گوش استیل آستنیتی

این مدل دارای حداکثر 0.15 درصد کربن، 16 درصد کروم، نیکل و منگنز بوده تا توانسته در تمامی دماها از ساختار خود را از منطقه برودتی تا نقطه ذوب آلیاژ محافظت کند. شش پر آستنیتی مقاومت بالای در برابر خوردگی حفره‌ای و کلریدی دارد. در ضم وجود عنصر نیکل بالاتر مقاومت بهتری را در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش نمک‌ها در آن به وجود می‌آورد. سری 300 شش پرها جزء این دسته محسوب می‌شوند.

شش پر استیل فریتی

این نوع در برابر گرید آستنیتی دارای دوام پایین‌تری بوده و از طریق عملیت حرارتی سخت نمی‌شوند. شش پر فولادی استیل فریتی در برابر خوردگی مقاوم بوده و بین 10.5 تا27 درصد کروم و مقدارکمی نیکل دارد. سری 400 شش پرها جز این دسته قرار می‌گیرند.

شش پر استیل مارتنزینی

از ویژگی‌های این نوع می‌توان به قوی و سخت بودن، قابلیت ماشین‌کاری مناسب و مقاومت متوسط در برابر خوردگی اشاره کرد. در ساختار شیمیایی آن کروم 12 تا 14 درصد، مولیبدن 0.2 تا 1 درصد، بدون نیکل و حدود 0.1 تا 1 درصد کربن وجود دارد. مقدار بالای کربن موجب شده تا شش گوش زنگ نزن مارتنزیتی سخت بوده ولی شکننده است.

 

سایزهای استاندارد شش گوش به همراه وزن آن

سایز استاندارد وزن 
10  ۰.۶۸ کیلوگرم
11 ۰.۸۲ کیلوگرم
12 ۰.۹۸ کیلوگرم
13 ۱.۱۵ کیلوگرم
14 ۱.۳۳ کیلوگرم
15 ۱.۵۳ کیلوگرم
16 ۱.۷۴ کیلوگرم
17 ۱.۹۶ کیلوگرم

کاربردهای فولاد آلیاژی شش پر

  • تولید مهره و پایه های تنظیم شونده؛
  • ساخت ابزارهای ترازگیر؛
  • صنایع دکوراتیو؛
  • تجهیزات کشاورزی؛
  • صنایع خودروسازی؛
  • ساخت بلبرینگ و چرخ دنده.

نتیجه گیری

قیمت شش پرها به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله این موارد می توان تناژ سفارش، قیمت روز صنایع فولاد و آهن و ابعاد اشاره کرد. از انواع میلگرد و گرز شش پر در صنایع گوناگون استفاده می کنند. ششپرها و به خصوص از نوع وارداتی و صادراتی و کشورهای چین، تایوان و ترکیه بیشترین صادرات را به کشورمان دارد. برای خرید انواع شش پرهای از نوع ورق های آلیاژی، فولادی و آهنی و … می توانید به سایت آهن پرو مراجعه کنید همچنین شما با خرید شش پر فولادی می توانید هزینه کمتری را در قبال خرید مستقیم پرداخت کنید.

سوالات متداول

فولاد آلیاژی شش پر چیست؟

فولاد آلیاژی شش پر به میله ای گفته می شود که از طریق ماشین کاری دارای سطحی مقطع شش گوش شده است و برای ساخت آن از روش های نورد، ترانس و فابریک یا اتومات استفاده می کنند.

مهم ترین کاربرد چیست؟

تولید مهره و پایه های تنظیم شونده

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس