ورق ولدوکس از جمله انواع ورق هاردوکس است که در گریدهای گوناگون در بازار عرضه می‌گردد. خواص ورق ضد سایش ولدوکس همچون استحکام بالا، سختی، جوشکاری و … موجب شده تا از آن در صنایعی که به مقاومت بالا و تحمل بار نیاز است، استفاده شود.

از این رو افرادی که در صنایع ساختمان‌سازی، خودروسازی و … فعال هستند، به خرید ورق مقاوم به سایش ولدوکس احتیاج داشته که برای تهیه آن توانسته به صفحه خرید ورق هاردوکس در وبسایت آهن پرو مراجعه کنند. در ادامه شما را با این نوع فولاد ضد سایش بیشتر آشنا می‌کنیم.

معرفی ورق مقاوم به سایش ولدوکس

ورق ولدوکس ساخته شده شرکت سوئدی SSAB بوده که برندی از ورق نورد سرد است و خواص ورق ضد سایش ولدوکس، جوش پذیری و استحکام بالا هست و از این رو به آن weldox می‌گویند. ورق مقاوم به سایش ولدوکس از نوع فولاد کم آلیاژ بوده که  به‌دلیل توزیع تنش یکنواخت و قابلیت عملیات حرارتی، میزان کاربرد آن در صنایع گوناگون بالا است.

در ضمن این ورق اگرچه در دسته انواع ورق هاردوکس قرار دارد اما دارای سختی و مقاومت به سایش کمتری می باشد. شما برای اطلاع از فرق این دو نوع فولاد ضد سایش می توانید بر روی لینک “ تفاوت ورق هاردوکس و ولدوکس در چیست” بزنید.

*جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد «ورق هاردوکس چیست» روی لینک داده شده کلیک کنید.*

انواع گرید ورق ولدوکس

طبقه بندی گریدهای ورق weldox براساس مقدار حداقل استحکام تسلیم صورت می‌گیرد و پایین‌ترین استحکام تسلیم 700 بود ه و بالاترین آن 1300 اس که به‌عنوان مستحکم‌ترین و مقاوم‌ترین ورق ولدوکس شناخته می‌شود. در ادامه شما را با آن‌ها و خواص ورق ضد سایش ولدوکس در هر گرید آشنا می‌کنیم.

فولاد ضد سایش ولدوکس 700

میزان استحکام تسلیم آن 700 مگاپاسکال بوده و برای کاربردهای عمومی و عضو باربر استفاده می‌شود. ضخامت و خواص این نوع براساس استاندارد EN 10025 است و در سه گرید با پسوند E، D و  F در بازار موجود هستند.

ورق ولدوکس 900

ولدوکس 900 در انواع حالت‌های E، D و  Fدر بازار عرضه می‌گردد. از خواص ورق ضد سایش ولدوکس 900 این است که قابلیت خم‌کاری سرد و جوشکاری خوب داشته و چقرمگی بالای در برابر ضربه تا دمای منفی 60 درجه سانتی‌گراد داشته باشد.

ورق ولدوکس 1300

اگر شما به دنبال خرید مقاوم‌ترین ورق مقاوم به سایش ولدوکس در بین گریدها هستید، گرید 1300 به‌دلیل برخورداری از حداقل 1300 مگاپاسکال استحکام کششی بالاترین استحکام را دارد. برخی از مزایای ورق ضد سایش ولدوکس شامل موارد زیر است:

  • قابلیت خمش پذیری و کیفیت سطح عالی
  • تلرانس ابعادی دقیق در حالت ورق و صفحه
  • توانایی جوش پذیری بالا به‌همراه چقرمگی و استحکام عالی در قسمت HAZ
  • قابلیت چقرمگی بالا و مقاومت در برابر شکستگی.

برای آشنایی بیشتر با ورق‌های ضد سایش هاردوکس به دسته مقالات “ورق هاردوکس” مراجعه نمایید.

خواص ورق ضد سایش ولدوکس

ورق weldox به‌دلیل داشتن عنصر بور و ترکیب شیمیایی بالا، استحکام بسیار خوبی داشته و همچنین به‌خاطر میزان کربن کم قابلیت جوش‌پذیری بالای دارد. در ضمن در ساختار ورق مقاوم به سایش ولدوکس عنصر نیکل است که باعث شیف شدن نمودار DBTT به‌سمت چپ شده و موجب عالی شدن چقرمگی ضربه آن شده است.

کاربرد ورق مقاوم به سایش ولدوکس

با توجه به خواص ورق ضد سایش ولدوکس همچون استحکام، چقرمگی، سختی بالا و … باعث شده تا در کاربرد‌های صنعتی از آن استفاده کنند. به عنوان نمونه به دلیل سبک بودن و استحکام بالا، آن ر برای عضو باربر به کار می‌گیرند. از کاربرد‌های فولاد ضد سایش weldox می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تولید ماشین آلات صنعتی
  2. ساخت ادوات کشاورزی
  3. صنایع خودرو‌سازی
  4. ساخت تجهیزات نفت و گاز.

جان کلام

ورق ولدوکس نوع دیگری از ورق مقاوم به سایش همچون ورق ضد سایش راک استار و سیدور بوده که همگی از انواع ورق هاردوکس هستند. فولاد ضد سایش weldox در ضخامت 40 تا 130 میلی‌متر و با استحکام تسلیم بین 700 تا 1300 مگاپاسکال در بازار توزیع می‌شود.

از خواص ورق ضد سایش ولدوکس، قابلیت ماشینکاری، برش با لیزر، جوش پذیری، خم پذیری و … بوده که موجب راحتی در استفاده از آن در صنایع گوناگون شده است. شما در زمان تهیه این محصول باید با توجه کاربردتان یکی از گرید‌های آن را انتخاب کرده و قیمت هر گرید متفاوت است. از این رو شما برای اطلاع از به روزترین قیمت ورق ولدوکس می توانید به صفحه “قیمت ورق هاردوکس” از فروشگاه آنلاین آهن پرو مراجعه نمایید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس