ورق استنلس استیل صنعتی

ورق استنلس استیل صنعتی جزء انواع ورق استیل است به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی به عنوان فولاد مقاوم در برابر خوردگی نیز شناخته می‌شود و زنگ نمی زند. از دیگر ویژگی های آن می توان به خاصیت ضداکسیداسیون بسیار بالای آن اشاره کرد، همچنین در صنایع گوناگون از آن استفاده می کنند. شما از طریق سایت آهن پرو می توانید از قیمت انواع استنلس استیل مطلع شده و اقدام به خرید بدون واسطه نمائید.

توضیحات ورق استنلس استیل صنعتی

ورق استنلس استیل صنعتی چیست؟

همانطور که گفتیم ورق های استیل صنعتی دارای مقاومت بالای هستند. در ضمن برای افزایش میزان مقاومت آن در برابر خوردگی به ترکیب آن کروم، مولیبدن، نیتروژن و نیکل اضافه می کنند. این نوع ورق استیل ضد زنگ، فولاد کم کربنی است که حدود 10 درصد آلیاژ کروم دارد. افزودن کروم به فولاد موجب افزایش خاصیت ضد زنگ و مقاومت در برابر خوردگی را می دهد. این عنصر موجب ده تا یک لایه سخت، چسبنده و نامرئی بر روی سطح فولاد به وجود آید.

مشخصات ورق استیل صنعتی

  • حالت عرضه در بازار: شیت و رول؛
  • ضخامت: از 0.3 تا 20 میلی متر؛
  • ابعاد ورق استیل: شیت با ابعاد 1000×2000، 1220×2440 و 1250×2500 و 1500×3000 رول با عرض‌های 1000، 1220، 1250 و 1500 میلی‌متر؛
  • کیفیت سطح: مات 1 یا 2B؛
  • آلیاژ: 314 (در استاندارد EN با نام 1.4841 شناخته می‌شود)، 304، 316L، 310S، گرید 309S، 304L، 321 و 430.

ویژگی های ورق استنلس استیل صنعتی

شما در زمان خرید ورق های استیل صنعتی باید از ویژگی های این محصول آگاه باشید تا با دید بازتری اقدام به انتخاب محصول مناسب کنید. خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن شامل موارد زیر است:

  1. جوشکاری؛
  2. شکل پذیری و قابلیت فرم پذیری؛
  3. مقاومت در برابر دماهای بالا و پایین؛
  4. عدم نیاز به رنگ آمیزی؛
  5. استحکام کششی بالا؛
  6. قابلیت برش با روش های گوناگون؛
  7. انعطاف پذیری؛
  8. موجود در ابعاد و ضخامت های گوناگون؛
  9. قابلیت بازیافت و سازگار با محیط زیست؛
  10. قابلیت استفاده در صنایع گوناگون.

انواع گرید ورق استیل صنعتی

ورق فولادی ضد زنگ صنعتی یک قطعه نازک و مسطح از فولاد ضد زنگ با کاربردهای فراوان است. به دلیل داشتن وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی معمولاً در صنایع حمل و نقل، مواد غذایی و هوافضا استفاده می شود.

ورق استیل صنعتی با چند نوع گرید مختلف 316L, 310S,321 ،309,430 در بازار موجود است که هر کدام دارای خواص متعددی هستند. از بین آن ها، رایج ترین و پرکاربردترین آن ها ورق استیل 304 و 316 است. با توجه به ویژگی های آن به این صورت تقسیم بندی می شوند:

  • ورق نسور استیل ۳۱۰s؛
  • ورق ضد اسید استیل ۳۱۶؛
  • ورق ضدسایش استیل ۳۲۱.

انواع ورق استنلس استیل صنعتی:

ورق استنلس استیل از دسته ورق هایی می باشد که کربن و کروم سبب ایجاد مقاومت در این نمونه ورق ها گشته اند. برای بالا بردن مقاومت ورق استنلس استیل و همچنین برای بالا بردن مقاومت ورق در برابر اکسیداسیون، در ترکیبات آن ها از عناصری مانند (نیکل، مولبیدن، تیتانیوم، آلومینیوم، مس) استفاده کرده که هر کدام ویژگی های خاصی به استیل می بخشند.

  • ورق استنلس استیل گرید ۳۰۰؛
  • ورق استنلس استیل گرید ۴۰۰.

ورق استنلس استیل گرید ۳۰۰

با شناخت مشخصات فنی لوله استنلس استیل به راحتی می توانید تشخیص دهید که خرید ورق استنلس استیل صنعتی با کدام گرید مناسب استفاده شما در صنعت مورد نظر می باشد! فولاد استنلس استیل سری ۳۰۰ به عنوان فولاد آستنیتی می باشد که با روش کار سرد، قابلیت انعطاف پذیری خیلی خوبی خواهد داشت. فولاد سری ۳۰۰ از دسته فولاد های ضد زنگ دارای کروم می باشند که از (۱ تا ۳۰ درصد کروم) و (۶ تا ۲۰ درصد نیکل ) تشکیل شده اند.

ورق استنلس استیل گرید ۳۰۴ از دسته پر مصرف ترین گرید ها در مقایسه با سایر گرید های استیل می باشد. از دسته ویژگی های ورق استنلس استیل سری ۳۰۰ می توان به مقاومت در برابر خوردگی و استحکام خیلی خوب در برابر دما را ذکر کرد. گرید ۳۰۰ به صورت انواع پلیت، ورق، گرده، لوله و تیوب و محصولات ساختمانی تولید می شوند.

ورق استنلس استیل گرید ۴۰۰

گروه ۴۰۰ از دسته ورق استنلس استیل صنعتی دارای ۱۱ درصد کروم و ۱ درصد منگنر می باشند و این سری ۴۰۰ بسیار حساس در برابر زنگ زدگی و زنگ خوردگی می باشند که اجرای عملیات حرارتی سبب شده تا ورق استنلس استیل سری ۴۰۰ سخت شود. استنلس استیل سری 400 دارای کربن بالاتری بوده که سبب ایجاد ساختار بلوری مارتنزیتی گشته است. این نوع استیل دارای استحکام خوب و مقاومتی بالا می باشد.

ورق استیل ضد زنگ صنعتی تزئینی

به طور کلی استفاده از ورق استیل و فولادی برای تولید ظروف تزئینی به دلیل دارا بودن ظاهری زیبا، براق، سطح صیقلی و مقاومت در برابر خوردگی بالا رایج است. فولاد ضد زنگ که نتیجه آلیاژ‌های مولیبدن، نیکل و کروم بوده به این محصول خاصیت مقاومت در برابر زنگ زدگی را می‌دهد. از محبوب‌ترین ورق‌های استیل صنعتی می‌توان به ورق روغنی و ورق گالوانیزه اشاره کرد که برای مصارفی که ظاهر پروژه مهم است، استفاده می‌شود.

تفاوت ورق استیل صنعتی 304 و 316

از نظر خواص مکانیکی با یکدیگر شبیه هستند ولی گرید 316 نیکل و مولیبدن بیشتری دارد و از این رو قیمت ورق استیل استنلس صنعتی گرید 316 گران تر از قیمت ورق استیل 304 است.

از نظر کاربرد فولاد 304 به دلیل داشتن ویژگی فرم دهی و جوشکاری بالا کاربرد گسترده ای دارد ولی گرید 316 در بیشتر کارهای صنعتی استفاده می شود مانند محیط های که نمک زیادی داشته مثل منطق ساحلی و محیط های باز که دارای نمک های ضد یخ هستند.

فولاد ضد زنگ 316 به دلیل داشتن خصوصیات غیرواکنشی برای تولید وسایل پزشکی استفاده می شود. همچنین دارای مقاومت بسیار بالای در برابر کلرید و محلول کلر است. البته در پروژه های که به اسیدهای ملایم نیاز است و در معرض محیط نمکی نیست می توان از ورق استیل استنلس صنعتی 304 استفاده کرد. در ضمن باید قبل از خرید ورق استیل صنعتی بدانید که اگر مولیبدن ورق 316 بالا باشد در فرایند شکل پذیری آن با مشکل روبرو می شوید.

کاربرد ورق استنلس استیل صنعتی

با توجه به ویژگی ورق‌های ضدرنگ استیل صنعتی، صنایع زیادی به این محصول وابسته هستند که از جمله حوزه‌های نیازمند به خرید ورق استنلس استیل صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خودروسازی (خودروهای کار و عمومی)
  2. کارخانه شیمیایی و پتروشیمی
  3. ساخت لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه
  4. صنایع مواد غذایی و دارویی
  5. تولید لوازم پزشکی
  6. صنایع برودتی
  7. صنایع حرارتی همچون کوره‌سازی و مبدل‌ها
  8. صنایع برق
  9. ساختمان‌سازی
  10. صنایع هوا و فضا.

تولیدکنندگان ورق استیل صنعتی

به طور کلی بیشتر محصولات تولید شده از جنس استیل به صورت وارداتی بوده و تولید کشورهای خارجی می‌باشند. از این رو قیمت ورق استنلس استیل صنعتی تحت تاثیر قیمت دلار و شرایط اقتصادی بین المللی است. در تولیدکننده بزرگ ورق‌های ضدزنگ صنعتی کشور چین و تایوان هستند.

ضخامت ورق‌های تولید شده شرکت تیسکو چین از 0.8 الی 6 میلیمتر بوده و مجموعه وایسی تایوان ورق‌های استیل مقطع بلند همچون: پروفیل، ناودانی، نبشی و میلگرد را تولید می‌کند. از نظر واردات ورق استیل، مجموعه وایسی رتبه دوم را داشته و محصولات آن شامل ورق استیل بگیر گرید 430 و ورق‌های استیل نگیر در سری 300 هستند.

قیمت ورق استیل صنعتی در انواع گریدها

بیشتر ورق های استیل در کشور از نوع واردتی می باشد و توزیع کنندگان در بازار اقدام به تامین آن ها می کنند. از این رو قیمت ورق های استیل به نرخ ارز و نوسانات آن بسیار بستگی دارند. از این رو قیمت ورق استیل تایوانی بیشتر از محصولات داخلی هستند. در ایران، ورق استیل تیسکو چین رتبه اول را از نظر فروش و کیفیت دارد. شما برای اطلاع از قیمت ورق استیل استنلس صنعتی می توانید با کارشناسان خبره مرکز آهن پرو در ارتباط باشید.

سوالات متداول ورق استیل صنعتی

  • ورق‌های استیل صنعتی در چه سایزهایی موجود هستند؟

۱۲-۱٫۲۵۲٫۵-۱٫۵۳-۱٫۵۶

  • برای مخزن اسید چه آلیاژی استفاده می‌شود؟

۳۱۶

  • تفاوت ۳۰۴ و ۳۰۴ ال چه تفاوتی دارند؟

L یعنی مقدار کربن آن کاهش یافته و زیر۰٫۰۳ درصد است.

  • کم کربن شدن ورق‌ها چه تفاوتی در حالت مکانیکی ایجاد می‌کند؟

باعث جوش پذیری بهتر ورق‌ها می‌شود، بنابراین بعلت کاهش کربن و سختی ورق، حالت خمکاری بهتری دارد.

  • وزن ورق چگونه محاسبه میشود ؟

فرمول وزن ورق استیل به صورت زیر می باشد:

عدد 7.86 چگالی استانداد ورق استیل می باشد. این عدد را در ضخامت ورق، سپس در طول ورق و در نهایت در عرض ورق ضرب کنید تا وزن نهایی ورق به دست بیاید.

مثلا: ورق استیل 2000 طول ( 2 متر  ) ، 1000 عرض ( 2 متر )  با 0.6 میلیمتر ضخامت بدین شکل محاسبه می شود.

9.43 کیلوگرم  = 1 * 2* 0.6 * 7.86

search
تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس